Hej på er,
satte upp växthuset i höstas just innan snön gjorde sitt intåg, (dagen efter, det var kallt som sjutton).
Eftersom det är första året så kunde jag inte hålla mig utan satt ju tomatfröerna allderles för tidigt.....har dem under uv-lampa inomhus och de växer som sjutton. Problemet är att jag inte kan höja ljusramperna högre, och jag har redan lyckats bränna en planta i toppen.. :-(
Har satt upp ett bubbelplast tält i växthuset och håller i snitt 14-18 grader, vid ett par grader under minus ute så är det ca 10 grader i huset. Kan man sätta ut tomatplantorna nu? Kanske de lungnar ner sig lite om det inte är allt för varmt?????
Har tre plantor av Purpule Calabash som jag gärna skulle vilja behålla.....
Om det blir som kallast 10 grader på natten kan du absolut flytta ut plantorna, dom klarar ner till några få plusgrader men växer sakta/inte alls då.
MRLINDELL
02-05-2007, 19:40
Om tomatplanterna blir långa och rangliga kan man skaffa större kruka och försiktigt lägga plantan slingrigt i krukan utan att den bryts. Man kan också plantera om plantan med rötterna rakt ner i krukan och på med jord uppmed stammen till krukkanten.
Det mår bara plantan bra utav och den bildar rötter längs hela stammen sedan och hela plantan får ett större och bättre rotsystem.
Preussen
04-05-2007, 09:19
själv odlar jag i bädd och om plantorna är för långa o skrangliga lägger jag dem ner och låter toppen titta upp ovan jord. som ett liggande L är väl bäst att beskriva det.
mina plantor har varit ute i växthuset nu 1,5 vecka.
Jonas70
07-05-2007, 10:08
CITAT (Preussen @ 04-05-2007, 10:19)

själv odlar jag i bädd och om plantorna är för långa o skrangliga lägger jag dem ner och låter toppen titta upp ovan jord. som ett liggande L är väl bäst att beskriva det.
mina plantor har varit ute i växthuset nu 1,5 vecka.
Har du planterat i jord oxå, eller är det bara krukor/spannar som gäller?
Preussen
07-05-2007, 21:09
CITAT (Jonas70 @ 07-05-2007, 11:08)

Har du planterat i jord oxå, eller är det bara krukor/spannar som gäller?
i djupbädd, alltså jord.
Jonas70
08-05-2007, 08:27
CITAT (Preussen @ 07-05-2007, 22:09)

i djupbädd, alltså jord.
Jag funderar själv på att göra detsamma till helgen, men tänkte att det kanske kunde vara för tidigt. Men jag bor ju i zon 1 precis som du, och det har varit rätt bra temperaturer rätt länge nu.
Preussen
09-05-2007, 15:50
CITAT (Jonas70 @ 08-05-2007, 09:27)

Jag funderar själv på att göra detsamma till helgen, men tänkte att det kanske kunde vara för tidigt. Men jag bor ju i zon 1 precis som du, och det har varit rätt bra temperaturer rätt länge nu.
mina har växt på sig bra och en anledning till att lägga dem ner som ett liggande L är just att de får varmare jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.