Tullia
Vi vill bygga ett växthus på ca 15 kvadratmeter. Jag ska kolla upp detaljplanen för säkerhets skull, men jag är ganska säker på att vi behöver bygglov. Har också ett antal gamla svartbyggen på tomten. Grannarna är positiva och vi planerar att sätta det mer än 4,5 meter från tomtgränsen.

Vad gör att kommunen beviljar? Vad gör att de avslår?

Vi bor förresten i Botkyrka.
Gurkan
Det bästa är att ringa till kommunens handläggare och fråga, annars blir du utlämnad åt våra spekulationer.

Bygglov för ett växthus är inget komplicerat och jag förstår inte vadför ni skulle få avslag om inte grannarna tänker krångla till det för er.

Det kan dock ta lite tid för byråkraternas kvarnar att mala färdigt så var ute i god tid, priset variera från kommun till kommun så vitt jag förstått men brukar hamna mellan 1000-2000:-.
Tullia
Tack för ditt svar!

Jag har redan pratat med kommunen, men hon ville inte säga så mycket mer än de faktiska reglerna (som till stor del går att läsa sig till på andra håll).

Jag tar gärna emot spekulationer! Jag tar dem för vad de är. rolleyes.gif
Margith
För nåt år sedan kollade jag vad som gällde i den kommun jag bodde i då.
Jag fick svaret att om jag köpte ett monteringsfärdigt växthus, räckte det om jag lämnade in en reklambroschyr som visade vilket växthus jag skulle köpa och en tomtkarta där jag ritat en fyrkant där jag tänkte ställa växthuset. Om växthuset inte stod för nära tomtgränsen skulle jag då få mitt bygglov.
Men du kanske ska bygga ditt växthus själv?

Tullia
Vi tänker nog köpa ett monteringsfärdigt. Funderar dock på ett med murad grund. Sån där engelsk stil.

Bor ni i villakvarter?
RibesRubusVitis
Om du kan ge dig till tåls ett halvår, behöver du inte söka eller betala något bygglov alls: Den nya regeringen vill ju från nyår öka gränsen för friggebodar från 10 till 15 kvadratmeter.
Tullia
Jo, jag vet. Jag tror dock att vi har en hel del annat i trädgården som vi krampaktigt skulle vilja beteckna som "friggebod" om vi skulle behöva...

Gissningsvis mer än 15 kvadrat...
whistling.gif
Maria S
Vi sökte bygglov i höstas för växthus på 23 kvm i Åkersberga. Vi beställde helt enkelt ritningar från tilltänkta växthustillverkaren, fick det övermailat på några minuter (lysande service!), ritade in växthuset med mått på en tomtkarta (i formatet A3 eller A2, minns faktiskt inte) och bifogade tillverkarens ritningar. För säkerhets skull bad vi också de närmast sörjande grannarna att skriva på att de tyckte det var ok, det är dock inte nödvändigt, men vi tyckte det kändes bra att personligen prata med grannarna om vårt tilltänkta bygge och låta dem ventilera ev åsikter med oss.

Skickade in allt till kommunen och efter två månader fick vi godkännande och faktura. Inga problem alls.

Nu återstår bara att beställa och bygga själva växthuset också... Min sambo har inte varit särskilt entusiastisk med att hjälpa till, men efter att ha tvingat honom att leva med dryga 300 småplantor senaste månaden (varav en försvarlig andel placerade strategiskt på soffbordet framför TV så det inte går att se på TV längre) så är han betydligt mer välvilligt inställd. Nu skall vi förhoppningsvis börja med grunden om ett par veckor smile.gif

/Maria
Tullia
Låter positivt!

Hoppas att det går så bra för oss också... smile.gif
Scotch Bonnet
Hej
Jag vill bara säga att det är nog bäst att ordna bygglovet innan man börjar med bygget. Min erfarenhet gäller Uppsala kommun och det var inte roligt. Visste att jag ville ha ett större växthus 15-20 kvadrat så jag ringde och frågade bygglovsavdelningen. Fick muntligt besked att det skulle vara OK. Det dröjde ett par år innan jag såg "mitt växthus" i en annons. 20 kvadrat begagat och i "gör-de-sjläv-skick" Kostade 20 000kr men det var precis den modell hade hade drömt om. Då tog jag en ny kontakt med bygglovsadv - gick in med alla tänkbara ritningar i näven, och måtten förstås samt godkännande från grannarna. Fick som svar att det gick inte. Våra tomtar är alla ca 800kv utanför U-a. Men man fick inte bygga större än 10km utanför en streckad linje som de hade ritat in på alla tomter ca 3 m ut från huset. Ingen av oss har grannar på andra sidan trädgården. Där är enbart lite skog och en allmänning bortom träden.
Trodde jag skulle svimma/gråta allt på en gång. För att korta ner det hela fick jag tillfälligt bygglov i 10 år. Inte drömsits men nu står den där och vi får så mycket glädje av vårt växthus. Jag är helt och hållet nybörjare när det gäller konsten att odla i växthus men vi har haft påsklunchen därinne - hela familjen - för att inte nämna frukost varje dag, ett glas vin/kopp te på kvällen omgiven av doften från tobaksblommarna - min första succé...visste inte att de kunde övervintra med lite värme.
Hälsningar från en växthusamatör
Tullia
Tack för ditt svar!

Jättebra att höra om olika erfarenheter. Jo, bygglov tar vi och söker. Skulle bara vara bra att veta vad man ska trycka på. Vad gör att de ser "förmildrande" på det, alternativt vägrar?

Tack, återigen, för ditt svar.
Gurkan
Mitt första svar i denna tråd var lite PK, bor man utanför vanligt villaområde (som jag fått för mig att du gör, jag också) kan man allt vara lite mer flexibel.

Jag har valt ett annat alternativ, "bygg utan att fråga kommunen om lov", så får man iaf. inte "nej". Mitt växthus är på 40m2.

Grannarna hade inget att invända och vad gäller kommunens nissar så tycker jag att dom borde ha nåt bättre att göra om dagarna, alt. skaffa riktiga jobb.

Tullia
Hehe, jo på landet är det väl det allra viktigaste att hålla sig väl med grannarna. Sedan bör det gå ganska bra.

Jag bor tyvärr i villaområde. Vi har ganska stor tomt dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon