Cassiopeia
Så står det på skötselråden till jättemånga krukväxter, att de vill ha "ljust men ej i direkt sol". Vad innebär det egentligen?
"Ej i direkt sol" är ju lite svårt att åstadkomma om man inte ska ha blomman i norrfönster eller långt inne i ett rum.
Jag har fönster i öst (med inbyggd balkong utanför som skuggar en del, men det blir ändå direkt sol i fönstret någon timme på morgonkvisten) och i väst (sol från ca 13 till solnedgång).
Jag gillar inte att ha solfjädrar eller andra skuggande saker i fönstren så jag antar att jag bara kan ha typ ökenväxter i österfönstrena om man ska gå efter skötselråden...?

Vart har ni era "halvskugge"-växter?
cecland
Jag har halvskuggeväxter i ett fönster som är precis som ditt österfönster (tror jag). De står i södra halvan av fönstret. Då blir de skuggade av balkongväggen lite senare på morgonen. Blommorna verkar trivas där. Jag skulle ha ställt dom var som helst i det fönstret utan att tveka.
catlady
Ljust utan sol brukar jag tolka som norrfönster om det är typiska gröna-blad-växter, och för mig har det fungerat bra. Men då kan vissa behöva flyttas till öst/väst under vintern. Om det känns för mörkt för växten i fråga så är 1-2 meter in i rummet framför söderfönster ljusare, men fortfarande utan sol.
znazit
Hej

Jag har mina i ett förster som bara har sol på morgonen och på kvällen.
Det funkar hur fint som helst. Solen är ju inte så stark då.
Men vad det är för vädersträck vet jag inte (saknar den inbyggda kompassen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon