|
Full version: Stroller kombi
Busan23
02-05-2007, 13:10
Så, nu har jag registrerat mig *S* Har suttit och läst om maskrosor i gräsmattan. Jag har en sk gräsmatta, men skulle hellre kalla den för maskrosmatta med lite inslag av gräs. Jag tycker det det vackert när det blommar, men sen .... fy 17. De står där (stjälkarn) och när gräsklipparn kommer så böjer de bara ner sin nacke och kikar upp när maskinen passerat, så tji fick jag. Jag är sååååå trött på det nu. Hörde av en svåger att det finns något som heter Weibulls Kombi, ringde till Granngården för att kolla så de hade det hemma. Icke, och de skulle heller inte få hem det. Nu är alltså min fråga, är det någon som vet var kan jag köpa Stroller kombi (vet inte om det är samma sak som Weibulls Kombi) i Skelleftetrakten?
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2007, 13:42
Känner inte till vart du kan köpa medlet men jag kan informera att du bör ha säkerhetsavstånd när det gäller rosor och syrener för de gillar inte medlet (de får deformerade blad), det kan även hända att andra växter också mår dåligt av medlet men just dessa vet jag är känsliga. http://www.odla.nu/artiklar/o-gras-ht3.shtml
Hi1 För medlet skall fungera fullt ut så måste medlet verka när medel tempraturen är runt 15 grader.
Jag tror Coop Forum Bygg & Trädgård har stroller.
Alltför många säljer Stroller Combi... Å andra sidan ger det mig som träd- och buskvårdare jobb när träd- och häckägare undrar varför deras älsklingsträd och häckar mår så dåligt eller dör under en sommar.
Maskrosor är lätta att minska antalet av genom att man gräver upp dem med litet verktyg, finns särskilda sådana på samma ställen som säljer Stroller. Och sedan att inte låta dem gå i frö.
Jag började också med att gräva och passa dem så de inte går i frö. Men vad hjälper det när grannarna inte gör detsamma.
mirra29
08-05-2007, 17:17
håller med dig Cilla, Om man har ett preparat som dödar en växt, så kan man ju fundera på om det är något som överlever i jorden? Anledningen till att vi kan odla i jorden är bla att jorden lever, full av microorganismer, maskar och bakterier. Man kan ju faktiskt ifrågasätt om dessa inte dör när man behandlar jorden med dödliga gifter... Statestik från 2005 visar att hushållen har ökat sin konsumtion av växtskyddsprodukter med 182 ton från 2004. Konsumtionen av pelargonsyra, som används mot ogräs, har gått från 8 ton till 20 ton på ett år. Försäljningen av mosspreparat (järnsulfatheptahydrat) ökade med 128 TON på ett år... lite fakta som jag hoppas kan få oss att tänka en extra gång innan man använder sig av gifter i trädgården...
Gossen Ruda
08-05-2007, 19:18
CITAT (mirra29 @ 08-05-2007, 18:17)  håller med dig Cilla, Om man har ett preparat som dödar en växt, så kan man ju fundera på om det är något som överlever i jorden? Anledningen till att vi kan odla i jorden är bla att jorden lever, full av microorganismer, maskar och bakterier. Man kan ju faktiskt ifrågasätt om dessa inte dör när man behandlar jorden med dödliga gifter... Statestik från 2005 visar att hushållen har ökat sin konsumtion av växtskyddsprodukter med 182 ton från 2004. Konsumtionen av pelargonsyra, som används mot ogräs, har gått från 8 ton till 20 ton på ett år. Försäljningen av mosspreparat (järnsulfatheptahydrat) ökade med 128 TON på ett år... lite fakta som jag hoppas kan få oss att tänka en extra gång innan man använder sig av gifter i trädgården... Lite fakta men mest skrämselpropaganda. Såna här inlägg gör nog mer skada än nytta. "dödliga gifter"?????
Så lätt det är att skriva ett enda olämpligt ord... Jag skrev inte inlägget och jag vet inte vad inläggskrivaren menar men dödliga gifter kan ju faktiskt betyda att det är dödligt för maskrosor... Däremot så blir informationen ganska intetsägande om man inte berättar om mängderna nämda gäller sverige, europa, USA eller ngt annat område tex varberg...
CITAT (Cilla @ 03-05-2007, 15:14)  Maskrosor är lätta att minska antalet av genom att man gräver upp dem med litet verktyg, finns särskilda sådana på samma ställen som säljer Stroller. Och sedan att inte låta dem gå i frö. Nja, "lätt" är nog knappast rätt ord .... Själva har vi en tomt på drygt 1700 kvm. Bredvid är en hästhage på 20.000 kvm som svämmar över av maskrosor. Hästarna är inte där och betar än eftersom gräset är för kraftigt och näringsrikt och de får fång om de äter av det nu så maskrosorna står där och fröar av sig och blåser in på vår tomt. Min man har varit ute med maskrosjärn på vår tomt men det är omöjligt att beta av hela ytan när man har en så pass stor tomt som vi har. Stroller kombi körde vi med något år men du måste köpa sådana mängder - med tanke på tomtens storlek - om du ska göra på rätt sätt så det blev olösligt. Jag har tyvärr ingen lösning på det hela .....
mirra29
09-05-2007, 16:39
uppgifterna kommer från SCB, programet för miljöstatistik, och gäller då den svenska förbrukningen. Visst är den svenska hushålls konsumtionen en liten del av allt som används i hela världen. Men jag sorterar mina sopor även om min granne inte gör det.  Mer info om detta kan ni lästa mer om på SCB hemsida under försålda bekämpningsmedel. Får be om ursäkt om jag var lite otydlig i min propaganda..
Karrolina
10-05-2007, 07:50
Jag minns inte om det var i senaste viivilla eller AoT som det stod råd om hur man får en gräsmatta med mer gräs och mindre ogräs. Iallafall så sa den farbrorn att gräsmattan behöver "frukost, lunch och middag". Alltså gödsling tre gånger per säsong + att man gärna kunde låta gräsklippet ligga kvar ibland. Sen skulle man inte klippa kortare än 4-5 cm för då får flygogräset lättare fäste.
Han hade på några säsonger fått sin gräsmatta till att vara fin med lite ogräs från att ha varit ca 80% maskrosor. Och han hade inte rensat alls. Bara gödslat. Han rekommenderade algomin gräsmattegödsel.
Det här är något jag tänker prova iallafall. Vi har också stor tomt med en massa maskrosor så rensning är uteslutet.
Jo, det är ju klassikern: gödsla mer och därmed klipp gräset mer. Om vi ska gödsla enligt konstens alla regler så kostar det flera tusen kronor om året p.g.a. den stora tomten. Men man får ju å andra sidan mer motion på köpet!  Det tar oss drygt en timme att klippa över gräsmattan. Fast man får ju i sig en del ohälsosamma avgaser också...
Jag har en trädgård på 7000m2, skulle inte hinna plocka alla maskrosor även om jag skulle vilja, i bland måste man ta till andra metoder, men om det är någon som har ett "miljövänligt" rimligt alternativ så lovar jag att testa.
Buggebubben
11-05-2007, 13:13
Vi med stora gräsmattor ska ju inte gå och plutta på byggvaruhus med deras små påsar med gödsel till överpriser. Hur gör t.ex. de som sköter sina fotbollsplaner, jo de köper exempelvis från http://www.jordelit.se/Kollade med dom och de säljer till privatpersoner. Tyvärr har de bara lager i Gbg-trakten. Algomin är bra, gräset sätter fart direkt men får en turboeffekt i nån vecka sedan har gödslet slutat verka. Längtidsgödsel tycker jag är bäst som ligger kvar i mattan ca 3 månader. Lite dyrare men du gödslar färre ggr och slipper klippa 3 ggr i veckan direkt efter att du lagt ut gödslet.
CITAT (Buggebubben @ 11-05-2007, 13:13)  Vi med stora gräsmattor ska ju inte gå och plutta på byggvaruhus med deras små påsar med gödsel till överpriser. Hur gör t.ex. de som sköter sina fotbollsplaner, jo de köper exempelvis från http://www.jordelit.se/Kollade med dom och de säljer till privatpersoner. Tyvärr har de bara lager i Gbg-trakten. Algomin är bra, gräset sätter fart direkt men får en turboeffekt i nån vecka sedan har gödslet slutat verka. Längtidsgödsel tycker jag är bäst som ligger kvar i mattan ca 3 månader. Lite dyrare men du gödslar färre ggr och slipper klippa 3 ggr i veckan direkt efter att du lagt ut gödslet. Om du köper säckar som är större än de som säljs på byggvaruhus och trädgårdshandeln, så måste du förmodligen också skaffa någon form av traktor att lyfta och hantera säckarna också.
Buggebubben
11-05-2007, 13:43
Om du tänker på 600-kilossäckarna så stämmer det men det finns 50-kilos som man kan klara av. Min poäng var mest att köpa från firmor där du får mer gödsel för pengarna vilket är intressant om man har stor tomt. De med 400 kvm gräs påverkas knappt då det på ett år kanske skiljer en 100-ing i pris.
rlofgre2
28-07-2007, 17:34
Eftersom jag är kompis med Staffan på jordelit och har genomlidit alla sorters ogräs och problem kan jag ge dig lite bra tips och råd!
Maskroser trivs inte när gräsmattan är tät! Gifter är inte bra men ibland nödvändiga tyvärr. 1.Börja med att gräva upp alla du hittar. Det gjorde jag c:a ett 100 tal. 2.Börja följa ett gräsprogram som bas. Olle berg har ett bra som jag följer till 90% (www.olleberg.se/gräsprogram) 3.Jag har använt Stroller, Weibulls kombi, och Scotts produkter, dessa fungerar allihop. 4.Var noga med att inte strö ut för mycket kombi på liten yta då dör gräset. Har även erfarenhet av detta. Använd spridarvagn och kör fort!
Hoppas det hjälper dig lite
mvh Robert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|