Min 20 år gamla "vanliga" kaprifol är helt kal nertill och borde ha beskurits rejält i vintras, vilket jag missade. Så hörde jag nyligen något som var nytt för mig, nämligen att den bästa tiden att beskära vår- och försommarblommande klängväxter inte är på vårvintern utan just efter blomningen. Detta för att få ny blomning redan nästan sommar. Kan detta stämma, någon som vet?
Annie-72
02-05-2007, 14:32
Hej Cillan!!
Jag tog och skar ner min efterblommning/hösten helt ovetande om det gick eller ej och den är nu jättefin, två år senare.. Den var allt OK förra året också men nu är det alldeles underbar...
lena:-)
02-05-2007, 14:35
Jag skar ner kaprifolen i höstas mest beroende på att den var riktigt trist och hade någon sjukdom på bladen .....Nu har den kommit upp lite och jag väntar med spänning hur den kommer att arta sig...
Våren är bästa tiden om man vill att kaprifolen ska spurta med nytt, men den kan också komma igen med sommarbeskärning.
Alla kaprifoler vill stamma upp sig, dvs de satsar på blad på högre höjder där de får mest ljus. Många arter kan man se vilda i Sverige där de växer mörkt i skogen och svingar sig högt upp bland snår och träd.
Om man inte beskär dem kan man göra avläggare av några yngre rankor och sätta dem i jorden framför, så vidgas busken samtidigt som den har höjd. Avläggare finns på bra tekcning om man söker med det ordet i denna avdelning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.