Rafael
Hej!
Behöver ersätta björkarna i en naturtomt som mest liknar blandskog.
Dels vill jag ha träd som är lika törstiga som björkarna,
dels vill jag få bort björkarna p g a allergi: alltså är vide ingen lösning.
Vad kan man plantera istället? Helst snabbväxande...
Kan lind vara något?
För visst gör det ont när knopparna spricker... framför allt i ögonen och i näsan!
Rafael
Piccante
Funderar på om det skulle gå med Ask? Har inte hört att de varnar allergiker för askpollen?
wolkenkrabber
katsura är ju ett riktigt törstigt träd... annars olika salix arter.. fest salix kanske är allergiframkalladne... keine ahnung
KURT
CITAT (wolkenkrabber @ 02-05-2007, 18:36) *
katsura är ju ett riktigt törstigt träd... annars olika salix arter.. fest salix kanske är allergiframkalladne... keine ahnung

Salix (t ex vide eller pil) kan vara ett bra förslag:

http://allergi.nu/allergi/pil/
Rafael
Tack för svaren!

Ask är ju ett jättefint träd, som jag inte visste räknades till de törstiga.
Allergiframkallande lär den i alla fall inte vara.

Katsura vet jag alldeles för lite om, men den lär inte vara allergiframkallande heller.

Det som länken säger om vide tror jag inte på: mi fru får riktiga besvär av den.
Däremot någon sorts pil kan kanske vara bra.
Gossen Ruda
Fördelen med Salix är att den är skildkönad så man kan satsa på honträd.
Huggorm
Jag vill också rekomendera ask. Riktigt ståtliga träd, som dessutom är snabbväxande. Dom trivs som bäst där det är lite fuktigt för att inte säga blött, så jag antar att dom dricker en hel del. Enda nackdelen är att som slår ut bladen sent, det är dom enda förutom asparna som inte har slått ut här än.
foolishRice
Varför inte poppel?
Rafael
CITAT (foolishRice @ 07-05-2007, 19:21) *
Varför inte poppel?

Det är nog en av de bästa lösningarna, om grannen inte har nåt emot rötterna.
En annan är honpil, hur man nu får tag i det.
Vad jag förstår så är lind och ask också bra lite högre upp, där det är mindre blött.
Stella-Polaris
Om det är stilla stående vatten så trivs inte ask riktigt.

Klibbal (eller gråal) funkar så fort det är blött. Kanske man kan testa sig för trädslaget innan man bestämmer sig och planterar. Tall om torvmark och gran om bättre jordmån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon