Full version: Kaktusar
Sphynxes
Hej!

Hittade inget lämpligt forum för mitt inlägg, utan postar det här istället.
Jag ska nu ge mig på kaktusar vilket är ett helt nytt område för mig. Det gäller olika sorters lophophora williamsii. Dels har jag köpt "färdiga" kaktusar mellan 2 och 4cm, och dels har jag köpt frön för vanlig williamsii och typen San Pedro. Skulle tacksamt ta emot alla tips kring odling och hantering av dessa kaktusar, eller kaktusar överlag. Är det svårt att själv driva upp kaktusar från frö? Vilken miljö fungerar bäst? Sår man i vanlig kaktusjord, ska den blandas med leka? Vid vilken ålder brukar kaktusar blomma och hur länge kan de leva? Kan man ha dem utomhus sommartid?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Hälsningar från den glada kaktusamatören.
sqrulan
tummenupp.gif

Det finns en firma som heter SuccSeed,dom säljer fröer bl,a.Kolla

på nätet,där kan du nog hitta lite tips o råd.
Starfight
Jag har med fastnat i kaktusträsket ganska nyligen. Och jag har köpte en del lite större plantor men även sått frön nyligen och det har gått bra. Det va inget svårt att få dom att gro. Har sått i vanlig så & kaktusjord som jag blandade ut med lite extra sand. Köpte mina frön från SuccSeed och följde hans såråd som finns på sidan.

Kaktusar kan leva otroligt länge, bra mycket längre än vad vi lever. Många arter kan bli flera 100år gamla. Sen vet jag inte om dom har någon speciell ålder som dom börjar att blomma vid, men dom flesta kräver en viloperiod vanligtvis ungefär från Oktober till Mars som är sval & utan vatten för att dom skall blomma. Och man kan ha dom utomhus på sommaren, bara dom står väldrenerat så är det inga problem. Sen finns det ju kaktusar som är vintehärdiga här hos oss med.

Lägger in några bilder i mitt album imorgonbitt på mina frösådder och på min vintehärdiga Opuntia fragilis som har stått ute hela vintern och som är på gång att blomma nu. bravo.gif Fösta gången jag får en kaktus att blomma, skall bli kul att se.

Starfight
Så nu har jag laddat upp några bilder i mitt album.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon