Full version: Sprängstensmur
LindaS
Är helt ny på denna sida och blir överraskad över hur mycket alla människor kan! Jag skulle behöva er hjälp. Vi ska bygga en sprängstensmur på vår garageinfart. Muren skall vara ensidig (dvs man ser bara ena sidan,den andra lutar/gränsar mot en höjd). Muren ska vara ca 80 cm på högsta stället och sluttar sedan ner mot marknivå. Underlaget är massivt, finns inte en chans att gräva ur något.Det är bara sten/berg under med liiiite jord mellan, ska man grunda med lite grus ändå? Är jättetacksam för allt tips jag kan få. Förresten, har hört något om jordfuktad betong, är det någon som vet om det är bra att ha mellan stenarna?
Tack på förhand!
tomba
hej jo här har man en stor kunskapsbrunn att ösa ur. alla har gjort sina misstag och lärt av dem coolgleam.gif och nu kan vi andra utnyttja det thanks.gif blomma.gif till din fråga. jag har försökt stapla sprängsten ett par gånger och misslyckats nästan lika många gånger rotfl.gif -cry-.gif skämt åsido sade frukthandlaren. sprängsten av granit är oftast till största delen kilformiga och det är vanligt att använda jord i de hålrum som bildas då man vänder spetsen på kilarna inåt det blir förvånansvärt stadigt om jorden är lerhaltig. du nämner inte om det är tjälskjutande stenig mark eller om det är urberg som sticker upp. är det urberg och du väljer att använda jordfuktad betong skulle jag nog armera betongen med armeringsjärn. då håller det bättre. Är marken riktigt besvärlig är betongen inget att rekommendera, det spricker sönder i alla fall och det är mycket lättare att reparera om du har bara jord bakom. växtrötter och speciellt olika gräsrötter binder stenen mycket bra. hoppas att du har ngn nytta av mina "misstag" blush.gif
Ewa smålänska höglandet
Mina stora stenar är kilade i vartannat med små som kilar

naturens eget val
LindaS
Tackför tipsen. När jag pratade med grustäkten igår verkade de tycka att jag inte var riktigt klok som tänkte ge mig på detta... Han sa även att det inte är sprängsten jag ska ha utan knacksten. När man beställer sprängsten får man med en massa smått också och det trodde man inte att jag ville ha. Vad har ni byggt med spräng- eller knacksten? Knackstenen av granit hade dock sylvassa kanter och var mycket svår att hanskas med. Känns i nuläget som om det inte blir någon mur :-(. Har ni något bra förslag på vad jag annars kan ha där, vill inte ha byggtimmer eller fabrikstillverkade stenar. Vill att det ska smälta in mot skogspartiet bakom. Kanske stora stenar uppradade efter varandra med lite jord mellan och någon trevlig marktäckare?
tomba
omöjligt att ge tips på det utan att ha bilder eller skiss på området med väderstrecken utritade. dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon