Har ni något bra tips på klätterväxt som man kan ha utomhus i kruka där solen gassar på nästan hela dagen. Växten ska vara giftfri och tålig,vill inte behöva vattna varje dag. krukan är ganska stor (ca 20 liter). Har tänkt mig en spalje bakom.
I det läget tror jag att du måste vattna även en 20 literskruka dagligen... Du kan kolla på giftinformation.se vilka växter som är giftiga så kan du undvika dem. Vill du ha något som blommar, i vilken färg eller bara är grönt? Ettårigt eller perennt?
Mvh
Fenja
Ja, vattna måste jag nog göra oavsett vilken blomma jag har. Förra året hade jag luktärter där och de blev väldigt risiga fastän jag vattnade (kanske inte varje dag men några gånger/vecka i alla fall. Vill helst ha blå blommor men kan också tänka mig vita. Finns det någon perenn som överlever i kruka så vore det toppen annars är ettårig helt ok.
Alexander-VG-zon3
05-05-2007, 12:05
hade jag varit dig hade jag vattnat varje dag kanske även morgon och kväll .
klätter växter som vill ha sol
mini kwiw,vindruva,klätteros
ettåriga blommor ( fleråriga sommarblommor )
kanna finns olika färger dock inte blå och den kräver mycket vatten ,agapanthus tål torka får blåa blommor övervintrar inne 0c +10c .
Perenner som tål att torka upp en del:
Kaprifol, blommar inte blått, men den vilda sorten doftar underbart!
Clematis, finns fina blå alpvarianter som är extra tåliga.
Dessa fordrar dock en kruka på 40-50 liter om du ska övervintra i den.
Ettåringar som blommar i blått:
Blomma för dagen
Kejsarvinda, kungsblå dubbel med vita kanter
Klockaranka
Svartöga, finns i vitt
Dessa fordrar att du håller efter dem med gödsel vid varje vattning för att bli riktigt fina.
Mvh
Fenja
om du inte behöver ha blommor på klätterväxten så är ju humle väldigt tålig och snäll. och gillar sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.