Pastillen
02-05-2007, 20:27
Hej.
Jag har i 2 vårar väntat på att mina kejsarkronor skall blomma men det enda som händer är att de kommer upp ca 2 dm och får blad.
Knoppar uteblir helt. Jag misstänker att det kan vara jordrelaterat så jag undrar om någon har vetskap om i vilken jor de trivs bäst i?
/Pastillen
ingrid fuxwall
02-05-2007, 21:00
Du bor kanske i bättre zon än vad jag gör? Här har jag massor av blad men inte skymten av blommor men de brukar komma senare, hoppas så även i år.
ingrid
Kejsarkrona är så där nyckfull och lökar kan blomvägra flera år. Gräv ner benmjöl nu och kasta på lite gödning i sommar.
Vissa år har jag kalkat runt dom, har läst att dom gillar det i jorden. Sägs gilla varma lägen men jag har dom på kallare ställen också i trädgården. Vid vår husvägg har jag en grupp som stått i 25 år, så dom tycks kunna bli långlivade och alltid blommar en del, men inte alla samtidigt, men jag brukar lägga på kogödsel där varje vår då jag har en pion strax intill, då får även Kejsarkronan näring.
Mina hade också blomvägrat i två år. I år tog de igen de och har blommat helt fantastiskt. Dessutom inte en liljebagge!!
De som står i torrare jord med mycket sol är redan överblommade, men de som står i fuktig jord och nästan helskugga kommer nog blomma ett tag till.
Eftersom de står mitt i blandade rabatter får de en del gödning tillsammans med övriga växter.
Marit O
03-05-2007, 08:47
När kan man flytta kejsarkronor? När de börjar vissna, när de är gula eller när de har försvunnit helt? (De är ju så svåra att hitta då.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.