Full version: Gång i rabatten
Kristina44
Vi håller på att anlägga en ny rabatt. Den är ca 20 m lång och tre meter bred. Vi hade tänkt oss buskar bakåt, och perenner framåt i rabatten. Ett trädgårdsland har vi också tänkt klämma in. Men vi har kommit på att vi behöver gångar i rabatten. Hur breda behöver dessa vara? Och vad är smidigast att använda som material? Täckbark, grus eller gräs har vi funderat på... Min man är lite inne på att ha plattor lite "här och där" i gången, men vad ska man då ha som bas? Och hur gör man rent praktiskt???

Gurkan
Plattor lite "här och där" som trampstenar låter bra tycker jag. När det bara är enstaka plattor och inte en sammanhängade yta behöver man inte bry sig så mycket om underarbetet, trampa till lite och lägg dem där ni vill ha dem. Antagligen kommer de att sätta sig lite efter några år men då är det bara att lyfta på dem och lägga under en spade grus och jämna till om man tycker det behövs. Annars lär dom ju delvis växa över av buskar och perenner så det kanske inte gör så mycket om dom inte ligger perfekt rakt.

Kristina44
Lite dum fråga, men vad har man då där man inte har plattor? Jord låter som gjort för en massa ogräs... Kan man kombinera täckbark och plattor, eller flyter plattorna omkring då?

Som du säkert listat ut så är vi nybörjare i trädgården, och vi har beställt en ritning med växtförslag från en trädgårdsarkitekt. Ska bli spännande att se hur det blir när det blir klart rolleyes.gif
LindaS
Om jag skulle göra sådana gångar så skulle jag nog vilja att gången var minst 70 cm bred. Jag skulle gräva ner en bit och lägga markduk så att inte ogräset kommer upp. Därefter ett lager med sand för att få det jämt. Att ha trmpstenar lite här och var låter jättesnyggt. Placera ut dem och fyll upp med singel mellan (finns i olika grovlekar och färg). Klart. Snyggt och lättskött. Föresten! I kanterna bör du nog ha något typ av stopp mot rabatten. Kanske runda lite större stenar skulle vara snyggt eller om du föredra jämnare kant någon typ av markten som grävs ner en bit och ställa på höjden?
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon