Hejhopp!
Jag söker en växt till ett lite annorlunda projekt, växten skall nämligen stå bakom ett akvarium i en kruka som i sin tur står i en blomlåda (blomlådan har kapacitet för tre krukor). I akvariumet sitter en bakgrund som lämnar ett mellanrum bakom sig och blomlådan som varierar mellan 10-15cm. Det är detta mellanrummet jag vill bli av med, bladen skall alltså helst täcka det befintligt, och det gör inget om bladen går ner i vattnet. Samtidigt vill jag att växten inte skall skall vara gles så man kan se väggen mellan bladen så väl. Kan också tillägga att höjden på växten inte har någon direkt betydelse om vi inte snackar extrema höjder. Just nu har jag Clivier som är ganska glesa, en annan sak som är irriterander är att jag är tvungen att luta krukorna mot blomlådskanten för att de skall "hänga över" mellanrummet och ner i vattnet så mycket som möjligt. Detta medför att man ser krukorna och det är ingen vidare syn, nej - jag vill kunna sätta ner krukorna i blomlådorna och sedan kunna täcka över dem med täckbark.
Längst in i hörnet har jag en ormbunke som var ganska så fin från början och täckte mycket bra, den har dock på senare tid blivit allt mer hängig pga de torra förhållanderna.. alltså - ingen växt som behöver vattnas typ varje dag. Jag vet att det låter lite krånligt men jag postar en bild på akvariumet så ni ser lite bättre hur jag menar.

Någon som kan komma med något vettigt förslag?

OBS. Krukorna och mellanrummet syns inte så bra på bilden men det beror på att kortet är taget på natten.