malin72
nej snart måste jag börja avhärda...helst så fort som möjligt för många av dom,jag har nu spinn på en del och eftersom att det står fullt i hyllorna så vill jag ju inte riskera att jag förlorar allt -cry-.gif
jag kan ju självklart ta ut och spraya nu men jag tror inte att dom mår bra av att vara inne längre..inte dom större iallafall...dom är ju inte inne växter crying.gif '
så vad tror ni kan jag börja så smått snart eller????????
kungsljusen planterades om men ser inte så glada ut samma sak med flera andra no.gif
bilden är mörk men ni ser kanske att det är lite fullt och att det ser nästan ut som att dom är på väg att gå själva mot dörren snart

[attachment=1970:blandat_06_442.jpg]
Gillan
Hmm, ingen kul sits du sitter i nu malin! För några år sen, innan jag fick växthuset hade jag liknande problem. Då köpte vi ett sånt där växthus i plast från Rusta ( Det större ) och ställde det på altanen mot husväggen. Där placerade jag alla mina sådder och plantor. På nätterna täckte jag dem med flera lager fiberduk. Det gällde att ha lite is i magen och våga! Men det fungerade tills jag kunde plantera ut dem i rabatter och urnor. Och ibland kan det kanske vara bättre att chansa än att allt man sått och planterat ska dö pga sjukdomar sweatingbullets.gif naughty.gif

Att vi ställde det mot husväggen beror på att det får värme från huset då.

Lycka till malin!

Förresten så har jag använt mig av " Änglarnas universalmedel ", mot spinn och det har fungerar bra tummenupp.gif

Ser ut så här: 2 kapsyler såpa
1 kapsyl rödsprit
1 liter vatten
Blanda och spraya ( även på jorden)
Betty
Förstår så väl din frustration Malin trostar.gif Ser ungefär likadant ut här, trångt som bara den, men ingen ohyra tack och lov - och här är det inte tal om utplantering ännu på en månad... vet inte hur nu det ska gå till. dunno.gif Kolla in "tobaksskogen" längst nere till höger t.ex. tre-fyra cm till så nuddar bladen lysrörena... samma gäller för vallmon på den övre hyllan...
[attachment=1971:knökfullt.jpg]
Nästa år ska jag skaffa fler lysrör och dubbelt så breda hyllor! yes.gif De här hyllorna är bara 30 cm breda och rymmer precis en underbevattningsbricka (Willabs).
malin72
Betty kul att man inte är ensam whist.gif

gillan tack för tipset..kanske att jag sak skaffa ett snåt växthus så länge...vill ju kunna börja få ut dom g.gif
och tipset mot spinn ska jag testa thanks.gif
åsali
Jag har samma problem!
Just är jag mest bara less på alla krukor överallt. Dom måste bara ut!

Kanske ett sånt där billighets-växthus är ett alternativ eftersom vårt "riktiga" växthus inte är klart än.

Hur kinkiga är squash egentligen? Har tänkt att sätta dem i pallkrage, men är det för tidigt än?
Maggan H
Ja, fy vad trångt! Jag hystade ut tomatplantor, daturor och lite annat, och det har varit markfrost i två nätter, men de har klarat sig bra. Det är i ofs plantor som jag vill bli av med, men det är ju synd om de ska frysa bort, men vad gör man?? -fear-.gif
katah
Men vad ska man göra hör ni , när växthuset är proppfullt av plantor och de skulle behövas slänga ut för att få plats åt alla växthusplantor som vill till sina stora krukor, smile.gif
Ute är det sommar, men man är så rädd om den där hotfulla "frosnatten " i slutet av maj...
här har det inte varit frost på flera månader känns det som, bara sommar hela april. Men man vågar ju ändå inte sad.gif

Jag har passat på och rensat mycket på rabatter och trädgårdslandet, det känns väldigt bra att ha allt sådant klart redan nu, så att man kan bara njuta av alla planteringar ...
Maria_z5
Hej på er!

Mmmm, jag vet precis hur du har det Malin men jag har skickat ut mina under flera lager väv och hållit tummarna de nätter tempen gått ner mot -5 och så här långt går det fint! sweatingbullets.gif
Fast jag känner att det är lite väl spännande eftersom min enda ÖVERLEVANDE Delphinium Green Twist står där ute. (Fråga inte vad jag gjorde men onödigt pillande på frökapslar och petdöden har krävt de andras liv....) blush.gif
Just nu är det varma nätter då tempen ligger över nollan.
Fiberduk är en odlarens bästa kompisar. flirting.gif

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon