Hej
Vår kastanj mår inte bra. Bladen har precis slagit ut men slokar jättemycket. Grannens kastanj har inte alls detta utseende.
Vi la ner jordvärme för två år sedan. Funderar på om kastanjen tagit skada av det. Någon här som fått samma problem efter att ha lagt ned jordvärme?
Kan jag göra något för att hjälpa den?
Vattna, gödsla, beskära?
MVH
Anna
Hur stor/gammal är den? Vad är den planterad i för mark?
Hi!
Hur nära trädets rötter ligger vattenslingorna ner grävda??
Oavsett dessa bra frågor så är vattning det som gäller för den akuta situationen.
Ofta innebär anläggningar som dränering, jordvärme, tillbyggen mm skada för trädens rötter som visar sig förr eller senare. Många känner inte till att trädens näringsupptagning finns i marken nedanför kronans utkant och en bit ut, och kör man med maskiner där packas jorden samman.
Det finns åtgärder för detta, olika beroende på vad och var något skett i marken.
Hej!
Lite mer info...
Trädet är fullvuxet och står i sandjord.
Vattenslingorna är lagda i hela gräsmattan och jag är ganska säker på att de lades innanför själva trädkronan men kommer inte riktigt ihåg exakt.
Kan trädet utveckla nya rötter?
Kan vattningen hjälpa till?
Anna A
Hi!
Prova med att vattna rikligt som cilla klokt föreslår. Finns egentliggen inte så många andra alternativ! Lägger man ner jordvärme kan man skada rötterna plus att jordvämen tar ju värme ifrån jorden. vilket innebär att jorden blir kallare. Vilket kan medföra att ditt träd fryser om (fötterna) rötterna. Vem gillar det!!
Tack för tipsen. Jag vattnar på och se vad som händer.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.