Sidor: 1, 2
malin72
jo nu är det så här att när allt stog ute í vintras så råkade allt välta och blandades ihop....och vissa saker grodde aldrig -cry-.gif
men 2 av dessa blev och nu vet jag inte vad det är...
jag skriver allt som såddes som inte har grott vad jag vet...vissa vet jag att det troligen inte är men iallafall whist.gif

stor sandlilja
tellima grandiflora (anagrambräcka)
skuggviolruta (blev inget -cry-.gif )
salvia Honungssalvian
bergvallmon
alpmarton

ja det är vad jag vet nu som inte grodde för mig crying.gif men det stämmer inte för mig med bilden,,,,vad kan det vara har jag fått bonusfrö från någon tro som inte var meningen eller dunno.gif bladen är inte ludna och dom är tunna

[attachment=1972:blandat_06_463.jpg]

[attachment=1973:blandat_06_464.jpg]
malin72
puttar lite...ingen som har en liten gissning dunno.gif kan ju kanske vara vad som....men den kanske ser så vanlig ut g.gif
ingenting ni kan ge tips eller fråga mig så vi hamnar på nått spår whist.gif vill ju gärna veta vad det kan vara så man vet på ett så där var den sen ska sitta tummenupp.gif
anna_rispan
Jag tycker det ser ut som en grönsak. Eller en perenn som blir rätt stor. Hjälper det på något sätt?? shy.gif
catlady
Ja, det ser lite grann ut som min belladonna (potatisväxt) gjorde...
malin72
g.gif dunno.gif ja jag vet inte giggle.gif spännande biggrin.gif
anna_rispan
jag kommer att kika till den här tråden. det är spännande med såna här sådder. smile.gif
malin72
CITAT (anna_rispan @ 05-05-2007, 17:14) *
jag kommer att kika till den här tråden. det är spännande med såna här sådder. smile.gif

giggle.gif
Helen i Piteå Zon 5
tobaksplanta? g.gif
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-05-2007, 19:34) *
tobaksplanta? g.gif

hm ja jag vet ju inte...fick ju frön från olika håll, jag vet ju inte om det kom med något där...annars stämmer det ju inte med det som inte grott som varit ute i vinter
confused.gif
petra 1977
Tycker också det ser ut som tobak,den stora vita, fast nu kanske du redan vet vad det är!
anna_rispan
Malin: har den växt nu då? blivit annorlunda på nåt sätt? lättare att identifiera?
malin72
CITAT (anna_rispan @ 28-05-2007, 18:26) *
Malin: har den växt nu då? blivit annorlunda på nåt sätt? lättare att identifiera?

nä bara flera blad..... g.gif tar en bild imorrn men det ser lika dant ut på ett så där
malin72
hm händer inte så mycket med dom.......ser nästan lika dana ut men här är nytagen bild....fattar fortfarande inte vad det kan vara dunno.gif
[attachment=3816:blandat_06_693.jpg]
Cacki
Håller med om att det kanske kan vara en narcisstobak. Lukta på den! Är det en n-tobak luktar den lite speciellt. (jag tycker att det luktar lite kattpiss, men så kanske man inte får skriva). Bladen känns lite klibbiga också.
Eller kan det vara violkungsljus??
Storåtjejen
Jag tycker också att det ser ut som om det skulle kunna vara violkungsljus. Sådde såna förra året och liksom "känner igen" bladen. Kan du ha sått sådana måntro?
Cathis
Jag undrar om det är Violkungsljus. Satte sådana förra
året och jag tycker inte det stämmer riktigt med bladen.
Tror nog mer på tobak.
Jill-Ulrika
Jag har lyckats driva upp blomstertobak och jag tycker nog att bladen liknar den. Sen hände det heller inget på jättelänge, den stod still, vattnade för lite tror jag men sen tog sen tog den sig. Den verkar visst vilja ha mer vatten än man kan tro.
Cacki
Jill - Ulrika
Jag tror inte att det behövde bero på att du vattnade för lite. De bildar först en bladrosett och ligger sedan och avvaktar en tid tills det är dags att skjuta iväg en blomstängel.
Tesa
Nja...jag håller nog på belladonna, jag...
malin72
CITAT (Tesa @ 15-06-2007, 22:46) *
Nja...jag håller nog på belladonna, jag...

men hjälp.....det är inget jag sått om ingen har råkat skicka sånna frön till mig sos.gif och ska man läsa om dom så är dom starkt giftiga som man inte ens ska plantera på sin tomt ohmy.gif help.gif nu känner jag mig jätte osäker
är det någon som skickat frö till mig som har dom så det kan ha blivit fel???????????? unsure.gif

violkungsljus har jag och den är inte så lik....... dunno.gif
catlady
Stopp och belägg! Nej det är INTE belladonna du har. Jag har ett litet belladonna-"träd" nu och det ser inte alls likadant ut. Dina blad är för avlånga/utdragna och ser för tjocka ut för att vara belladonna. Belladonnan skjuter dessutom iväg på höjden och är inte alls så "marktäckande" som din.
Och så vill jag tillägga att SÅ himla giftig är inte belladonnan. Giftigaste delen är frökapseln, en rätt stor skinande blank svart kula. Inte direkt något man råkar sätta i sig... Fast det är klart, man ska kanske inte odla den om man har små barn hemma.
malin72
ja inte blir jag klokare inte duh.gif så här ser den ut idag
[attachment=4310:blandat_06_797.jpg]
Cathis
Nu tycker inte jag det ser ut som tobak längre. g.gif

Inga knoppar eller blommor?
malin72
nope inget alls.....jag fattar inte dunno.gif ok om det var något som såtts ute men nä det är ju inne under lysrör duh.gif
Cacki

Mina elfenbensklockor ser nästan ut så där. Kan det vara något sådant?
malin72
CITAT (Cacki @ 23-06-2007, 13:31) *
Mina elfenbensklockor ser nästan ut så där. Kan det vara något sådant?

nä dom har jag massor av så dom är det inte g.gif
malin72
men vänta nu whist.gif jag sådde jättenattljus blush.gif men dom blev inget.........trodde jag men nu i min andra fråga där jag undrar vad som växer överallt i rabatten så tror ni att det är nattljus a0a.gif kan det vara dom g.gif slap.gif giggle.gif
Biggan_
CITAT (malin72 @ 25-06-2007, 14:03) *
men vänta nu whist.gif jag sådde jättenattljus blush.gif men dom blev inget.........trodde jag men nu i min andra fråga där jag undrar vad som växer överallt i rabatten så tror ni att det är nattljus a0a.gif kan det vara dom g.gif slap.gif giggle.gif

giggle.gif
Gick det upp ett nattljus nu? idea.gif a0a.gif
malin72
CITAT (Biggan_ @ 25-06-2007, 14:08) *
giggle.gif
Gick det upp ett nattljus nu? idea.gif a0a.gif

hm ja ett jätte i sånna fall rotfl.gif rotfl.gif
anna_rispan
Det här är spännande! Fast jag tyckte ju inte att bladen var så lika de i den andra tråden. Men jag är ju absolut inte hemma på frösåddaperenner elelr sommarblommor för fem öre så jag har väl inget att bidra med i frågan egentligen. shy.gif
Tesa
Guuud vad jag stör mig just nu...jag såg ju såna blad hos svärmor och frågade vad det var men nu kan jag för mitt liv inte komma på vad det var hon sa... crazy.gif ...återkommer om det går upp en talgdank.. idea.gif
malin72
CITAT (Tesa @ 25-06-2007, 22:42) *
Guuud vad jag stör mig just nu...jag såg ju såna blad hos svärmor och frågade vad det var men nu kan jag för mitt liv inte komma på vad det var hon sa... crazy.gif ...återkommer om det går upp en talgdank.. idea.gif

rotfl.gif rotfl.gif w00t.gif
monki62
det är ganska säkert en tobaksplanta smile.gif
catlady
Om du river lite i ett blad - luktar det någon speciell doft då?
Tesa
Var hos svärmor i idag igen och kollade på bladen...och frågade vad det var igen.. biggrin.gif ...men jag är lite tveksam om det är samma men hennes var iallafall lejongap..
malin72
[attachment=4710:blandat_06_934.jpg][attachment=4711:blandat_06_935.jpg]dagens bilder och nej det är inte nattljusen...fniss men det är dom som sitter ute haha....så jag har fortfarande ingen aning g.gif duh.gif
Cathis
Nyfiken Malin, har det hänt något nytt med plantorna?
malin72
jo nu har det hänt nåt dunno.gif dom fick flytta idag och då såg jag detta....dom gör sidosaker shy.gif något som kanske ska bli blomma vad vet jag.....
hjälper det er andra något unsure.gif

[attachment=5062:blandat_06_1357.jpg]
[attachment=5063:blandat_06_1358.jpg]
[attachment=5064:blandat_06_1359.jpg]
Gillan
Vad du än gör Malin! Låt den slå ut i blom så vi får se slutresultat..................det här är spännande giggle.gif
Immix
Men är det inte tobaksblomma ändå??? Tycker att det mer och mer ser ut som det.
malin72
det som förbryllar mig är att den itne växer på höjden g.gif eller allt förbryllar mig rotfl.gif rotfl.gif
monki62
Hej jag är nästan hundra på att det är en tobaksplanta
Monarda
Sätter en femma på nattljus! g.gif
kerstin z5-6
Nu måste jag gissa whistling.gif .. fast jag inte brukar gissa på sånt som inte har blomma ..
balsamin -skvättiväg även kallad....Impatiens
-finns några olika sorter
storm
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2007, 22:21) *
Nu måste jag gissa whistling.gif .. fast jag inte brukar gissa på sånt som inte har blomma ..
balsamin -skvättiväg även kallad....Impatiens
-finns några olika sorter

Inte balsamin.den har ett helt anat växtsätt,jag har haft otaliga sorter men nixipixi no.gif
Tesa
Ny gissning...nån sorts kermesbär, phytolacca kanske g.gif (men tycker fortfarande att det ser lite ut som belladonna ändå..)
Maria_z5
Martorn, då??

Fast de jag har sett i det stadiet har haft rundare form på bladen... g.gif

De började ganska platt och sköt på i höjden senare, så kanske det kan vara det men den verkar sloka lite är det bara vattenbrist eller är det så den växer?

/Maria
malin72
ja uppdatering giggle.gif nu har den börjat sticka iväg på höjden tummenupp.gif någon blomma kommer det att bli...undra om det är något nattljus iallafall hm g.gif jaja så här ser det ut idag sos.gif
[attachment=5593:blandat_07_027.jpg]
[attachment=5594:blandat_07_028.jpg]
[attachment=5595:blandat_07_029.jpg]
malin72
slap.gif ojojojoj ja visst :idea: ljuset gick upp blush.gif pinsamt värre whist.gif det var ett jättenattljus,som jag inte trodde att jag sparade någon sådd av dunno.gif men nu blommar den ju helt fel i min cykel i väntan på vad det var duh.gif så hela rabatten ska bli rensad (för det kryllar ju av dom) men en lysande cykel har jag i år w00t.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
[attachment=6103:blandat_07_241.jpg]'
[attachment=6104:blandat_07_242.jpg] sen i rabatten där får det nog vara lite lysande gult i höst för där finns inte så mycket annat a0a.gif
visst ja....vilken sort jättenattljus är det,tycker att bladen är lite olik det jag får fram när jag söker på dom g.gif
Cathis
Äntligen har det löst sig rotfl.gif rotfl.gif
Fina är dom ju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon