Pher
Är det förresten någon som lyckats med en "Musa sapientium", dvs bananodling i Sverige?

Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
3 frukter på B inga problem: Banan, Babaco, Brödfrukt.

http://www.fruktogront.se/

Några personer brukar lyckas få frukt på sina bananplantor men det krävs nog värme + hög luftfuktighet + ljus placering för att man ska lyckas med det.
Pher
Snyggt Åsa, trodde nästan du skulle försöka lura mig och dra till med Bapelsin.

Brödfrukt trodde jag knappt fanns, men hittade på det på nätet så tydligen =). Babaco får man söka lite på. hmm..

Det är otroligt vad mycker växter, frukter och grönsaker de finns.

Lakrisrot, någon som odlat sån?

Var det förresten någon som hörde Ulf Elwing i "efter tre" ställa denna fråga? *ler*
Åsa, mälardalen zon 2
Brödfrukt
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/a_...mall.asp?ID=373

Babaco
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/b_...mall.asp?ID=305

Har inte provat lakritsrot men impecta säljer frön och det står att den ska vara härdig i zon 1-3, fast impecta är ibland lite optimistiska med sina zonangivelser.

Titta på länken till frukt och gröntfrämjandet i mitt tidigare inlägg frukt och gröntfrämjandet har bra information om grönsaker och frukter som säljs i våra matbutiker.
Pher
Jag tror inte lakrisroten smakar så mkt lakrits, läste någonstans att den smaka sött har jag för mig.

Dessutom innehåller roten östrogen. Vilket kanske inte är så bra för min manlighet =)
Christoffer
3 frukter på B... hmmmm...

Banan
öh...
och... ja, vad ska vi ta... Belladonnabär kanske? rolleyes.gif

Nä, jag trodde att jag skulle komma på, men tyvärr.... unsure.gif
renate
Jag har odlat lakrisrot för några år sedan,tröttnade på den och grävde upp den.Lakris småker den inte,den är spretig i växtsettet,gillar den inte något vidare,köpte frö hos Impecta.;)Renate
Posse
Blodapelsin. rolleyes.gif
Almdalen
Bigarråer, kan väl också räknas!!
wub.gif
Berith
Nähä! För det är bär! tongue.gif

Kan också bara banan och bapelsin.... sad.gif
Betty
CITAT (Berith @ 19-06-2003, 21:40)
Nähä! För det är bär!  :P

...men de växer väl på fruktträd...? wink.gif

saftiga stenfrukter med söt smak, de är glänsande och mörkt röda, som mogna nästan svarta...
tongue.gif
Cilla
Balkongäpple, bananas (den nya korsningen banan-ananas) och biffpäron icke att förglömma... smile.gif
Pher
Glöm inte betongfrukten som finns i olika smaker smile.gif

För den som inte kommer ihåg de gamla radioprogrammet som Ulf E hade så var det en pojke som ringde in om jag inte minns fel. Han svar var just Banan, Brödfrukt och sen ett lååångt tvekande tills han klämde fram Bapelsin, samt även "Ge hit skivan, gubbjävel!" smile.gif

Efter detta spelades tre låtar på raken. Det var Ytterligare en annan gång en annan rolig inringare som jag inte tänker nämna smile.gif
Då var frågan vad är det som är brunt och klättrar i träd =).. Svaret blev inte vad man hade räknat med hos redaktionen...

Är det bara jag som kommer ihåg?

Mvh
Betty
Nej, det är inte bara du som kommer ihåg... wink.gif
Jag missade sällan "Upp till tretton" (var väl i den åldern...)
...grabben frågade försiktigt: Kan det va en ne...? wacko.gif
...men så får man inte säga nu för tiden! sleep.gif
Posse
CITAT (Pher @ 19-06-2003, 23:04)
Han svar var just Banan, Brödfrukt och sen ett lååångt tvekande tills han klämde fram Bapelsin, samt även "Ge hit skivan, gubbjävel!" smile.gif

Efter detta spelades tre låtar på raken.

Ska man tro att det tog tre låtar innan programledaren hämtade sig.... Från ett skrattanfall...? laugh.gif
Pher
"upp till tretton" var de ja. smile.gif , stämmer precis.. O på kraftig skånsk dialekt smile.gif
Vart har Ulf E tagit vägen?
Eva Swahn
Sorry, banan är ingen frukt. Banan är ett bär.
Pher
Tydligen är bananen svår att bestämma vad det egentligen är... Kan vara frukt, ört eller bär.

Hittade följande den som kan Engelska, intressant. Jag har alltid sett Bananen som en frukt men där ser man. smile.gif

"What is a banana? Is it a fruit, an herb or a berry? Well, bananas are all those things. The banana is the most confusing item I have ever come across in produce. What's so confusing you ask? The confusion is in respect of the definition of 'Banana'. The Banana tree itself is an herb. The best definition of herb as far as I know is this: Herb is a flowering plant with a fleshy rather than woody stem, which usually dies back at the end of each growing season. The Banana tree trunk is a false stem formed by tightly wrapped leaf sheaths. The Banana itself is from the berry family. A berry is a simple fruit having a skin surrounding one or more seeds in a fleshy pulp. If you cut a banana in lengthwise, in the center, you will notice very tiny black 'seeds'. So, the Banana is a fruit, herb and a berry. "

Utdrag från: http://comevisit.com/chuckali/banana.htm
Hannele

Banan är bär. Banan är inte träd, trots sina 5-10 meter, utan en stor ört.
Banan producerar inte frön och frukterna (=bären) mognar utan befruktning.
Från början - innan förädlingen - var banan liten med massa frön.
Majs är frukt...
Eva Swahn
Läs här om BANANEN ur:
Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 18. (1913)

Musa L., Bananväxt, Pisang, bot., ett i morfologiskt
hänseende högst egendomligt släkte af högväxta örter,
hörande till fam. Musacece.

Blommorna äro ensymmetriska. Det främsta bladet
("läppen") är mycket stort, det baktill sittande
mycket litet. Musa har en kort rotstock, från hvil-
ken uppskjuta oerhördt stora, spiralställda blad,
hvilkas väldiga, meterlånga skifvor äro fjädernerviga
och i kanten släta, men vanligen, då de blifvit
något äldre, mer eller mindre söndersplittrade mellan
nerverna ända in till medelnerven. Blad-slidorna rulla
sig om hvarandra och bilda sålunda ett slags falsk
stam af ofta flera meters höjd. Blomställningen är ett
toppstående ax med spiralställda, ofta grant färgade
skärmblad, i hvilkas vinklar sitta många blommor i två
rader. De nedersta blommorna i axet äro honblommor, de
mellersta 2-könade och de öfversta hanblommor, hvarför
frukter kunna utvecklas endast å nedre delen af axet;
den öfre blir efter hanblommornas bortfallande naken,
men afslutas med en knopp af outvecklade blommor,
inneslutna inom skärmblad. Af släktets öfver 40 arter
äro följande de viktigaste. M. paradisiaca L.
med underarten Af. sapientum L., härstammar från
Ostindien och odlas i största utsträckning inom alla
tropiska länder, där de mångenstädes spela samma
viktiga roll som sädesslagen hos oss.

Deras frukter, bananer, äro ett slags bär, till
formen liknande en trubbigt trekantig, mindre
gurka.

Innanför det glatta, sega, gula eller
röda skalet finnes fruktkött, som hos den omogna
frukten är fast och innehåller mycket stärkelse,
som vid mognandet öfvergår till socker. Den fullt
mogna bananens fruktkött är löst, något mjöligt
och har en stark arom. Ätliga bananer erhållas
äfven af M. Caven-dishii, kinesisk banan, och,
M. acuminata (Malajiska arkipelagen). Frö utbildas
ej i dessa bananer. Af bananer finns en oändlig mängd
varie-teter och kulturformer af olika storlek, form,
färg och smak. Den största betydelsen ha de stora
formerna, som, innan de äro fullmogna, användas på
mångahanda sätt som grönsaker. Af dessa sorter finnas
former, som äro en half meter långa och armtjocka. De
omogna bananerna användas äfven till framställning af
bananmjöl. De mindre banansorterna ätas fullmogna råa
och införas i stor mängd till Europa från Västindien
(Jamaica-bananer) och Kanarieöarna; de senare
äro mindre och smakligare. Särskildt i Öst-Afrika
beredas af bananer olika slag af alkoholhaltiga
drycker. Bananblad användas i stor utsträckning som
packningsmaterial. Af stor kommersiell betydelse är
den fiber, som erhålles ur bladslidorna särskildt
af Af. textilis, inhemsk på Filippinerna, och som
under namn af m a n i l a h a m p a är ett värderadt
tågvirke. Ett flertal Afwsa-arter odlas allmänt som
prydnadsväxter i växthus, trädgårdar och parker. Mest
bekant af dessa är Af. Ensete, jättebananen, inhemsk
i Abessinien, som blir ända till 13 m. hög med till
6 m. långa blad.
Tittiluringen
Hej Vänner! laugh.gif

har oxå läst att banan ska vara en ört.. men det verkar kunna stämma med frukt och bär oxå. Ingen större orsak till uppståndelse tycker jag.

däremot sägs det att dom två nämnda inslagen i upp till tretton ska vara skrönor, dvs det är tydligen inte sant....?? någon av er som verkligen har HÖRT inslagen eller bara hört den roliga efterversionen?

Kram på er!
Tittiluringen wub.gif
Ewa L
Min ex-man satt och körde på motorvägen och lyssnade på Upp till 13. Han hade vid ett tidigare tillfälle hört den om Bapelsinen, och visste att det kunde bli ett och annat tokigt infall.

En ung kille frågade om han fick berätta en rolig historia och det var OK tyckte Ulf E.
En fräckis av värsta kaliber, med ord som dessutom var absolut förbjudna strömmade ur den unga killen. Han hann tom poängen. Då var det oxå minst 3 låtar i rad. Min man skrattade så han var tvungen att stanna på närmsta möjliga ställe. biggrin.gif
uno
CITAT (Pher @ 19-06-2003, 18:30)
Jag tror inte lakrisroten smakar så mkt lakrits, läste någonstans att den smaka sött har jag för mig.

Dessutom innehåller roten östrogen. Vilket kanske inte är så bra för min manlighet =)

Vi barn- 40-talister- köpte lakrisrot på apoteket för att tugga på. Med reservation för, med ålderns rätt, ett sviktat minne, var smaken lakris.
Louise i Göteborg
Apoteket säljer inte längre sådant men jag har köpt på hälsokostaffär och i sådana där "pitoreska handelsbodar" som ibland finns i anslutning till hembyggdsmuseum eller sommarjippon.
Tycker också att det smakar lakrits, inte så starkt kanske men...
Posse
Det finns visst blodgrapefrukt också? unsure.gif
Kattmatte
CITAT (uno @ 23-06-2003, 11:14)
CITAT (Pher @ 19-06-2003, 18:30)

Lakrits SKA smaka sött. Många blandar ihop lakritssmaken med salmiaken. Ammoniumklorid, som det också kallas, är mest väl en smakförstärkare till lakritssmaken. Sen kan man väl tänka att det krävs en del rötter och ihopkok för att det ska bli en mer koncentrerad lakritssmak. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon