Full version: Hammenhögs växupp
Halli
Jag hittade en säck med Hammenhögs växupp som den tidigare ägaren lämnat kvar. Lika bra att göra av med, tänkte jag cool.gif och myllade ner bland buskar och träd enligt instruktion på baksidan av påsen. Därefter vattnade jag, (men kanske inte tillräckligt?????). Det här var knappt en vecka sedan. Och idag ser jag att schersminen som jag satte förra året är så ledsen, så ledsen!!! Vad har jag gjort? no.gif Var det fel? Bladen har blivit bruna och nu har jag vattnat och vattnat och vattnat..... Har jag misshandlat den till döds, eller kan jag göra något för att rädda den (och ev andra buskar och träd som inte gillade min behandling)??? help.gif
Cilla
Vad är det för innehållsbeskrivning på det du hällde på och hur stor dosering hade du jämfört emd det som rekommenderades?

Oavsett det är vattning ett sätt att minska skador av konstgödmedel. Om du lade det ytligt kan du kanske också ta bort så mycket som möjligt. Annars är det nog bara att hoppas att buskarna klarar att komma igen när dosen klingat av.

För framtiden kan ko- och hönsgödsel användas istället. Om man inte häller på tonvis med kogödsel eller kilovis av hönsgödsel på samma planta så ger feldoseringar inga allvarliga effekter.

Du är inte ensam om att feldosera konstködsel förresten. Många flaskor och säckar av sådant som säljs är koncentrat som är till för 500 kvm, och det är alltför lätt att överdosera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon