Kavat
[attachment=1976:DSC00661.JPG]Jag bor i radhus med en granne som har riktigt tråkigt på sin tomt, inte bara tråkigt utan smutsigt och stökigt, inget gräs utan bara lera osv. Mellan våra tomter är lite betong eftersom hans tomt ligger ca 30 cm ovan min. På min sida är det grusgång och man kan bara gräva ca 2 dm innan det blir stenmark under... Jag skulle vilja plantera någon form av häck eller andra buskar för att slippa se in till grannen men fråga är hur jag ska göra? Kan jag snickra egna lådor och fylla med jord? Hur höga/breda måste dom då vara för att buskarna inte ska frysa på vintern? Och vilka buskar rekommenderas om man vill få snabbt insynsskydd?
Buskarna bör bli åtminstone 1,5 m höga och helst högre smile.gif
Tacksam för tips smile.gif
(blunda gärna för det gröna på betongen som syns på bilden.. kan tillägga att grannen även har hundar som kissar ned min betong och missfärgar den.. mindre charmigt..)
Kajsa
Cilla
Det framgår inte riktigt var i landet detta ligger, och hur solförhållandena är. Är det steniga materialet under gruset kross eller makadammark?

Torktåligt som blir över 1,5 m och samtidigt håller sig smalt är inte helt lätt, men du kan ju höja det hela med lådor. Klasespirea och måbär är två tåliga buskar som kan användas i häck. Klasespirean blommar mer iögonenfallande men vill bli åtminstone 1-1,5 meter bred, medan måbäret blommar i diskret gult nu och kan hållas smalare.

Hur djupa och breda lådorna bäst kan vara beror på solläget, torka och växtzon samt artval förstås. Men 40 hög och 50 bred är nog ett minimum, samt öppen kontakt med marken under. Första åren och kanske alltid böär de vattnas för att uppnå den täthet och höjd du vill ha.

Alternativet är klätterväxter som sätts i lite smalare lådor. Torktåliga är kaprifol, bokharabinda och de får en rejäl höjd som man också kan leda åt sidorna.

I bägge fallen är det bästa att bygga en lång låda och inte ha flera separata, då torkar det minst.
Kavat
Tack snälla för svar. Måbär låter ju som om det skulle kunna vara något för mig. Jag bor i Stockholm apropå vart i landet det gäller. Jättebra med tips om lådornas minsta stl, det ska jag verkligen tänka på. Jag vet inte exakt vad som ligger i marken, än så länge vet jag bara att det är stenhårt och tar emot. Som jag förstår det kan jag klippa måbäret så att det inte blir så *djupt/brett* så att jag fortfarande kan gå på grusgången. Dock är den väldigt bred så att man kan låta buskarna bli ganska djupa ändå. Nu ska jag försöka ta reda på hur stora måbärsbuskarna är vid köp och om man kan köpa dom lite större? Måste kontrollera kostnaden också smile.gif
Kajsa
Cilla
Måbär växer snabbt, det är med dem knappast kostnadseffektivt att satsa på större buskar. Redan i slutet av sommaren kan plantorna ha växt mer än en halvmeter, och lådorna kommer ju göra sitt till också. Gör du växtlådorna rejäla och vatnar första säsongen, t ex med "svettslang" eller droppande slang som du lägger på ytan i lådan så kan du från nästa sommar få tillväxt på nära 1 meter per år, och få täthet på ett par, tre säsonger.

För att byta betongsulan du nu har mot något kul kan du ju måla lådkanden på något snyggt sätt. Håller iallafall ett par år... Kommer grannens hund in ändå så rinner ju urinen av snabbare med målad yta också. och krasse i kanden av lådan förstås, så att det väller ut lite snyggt med blom redan första året också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon