Full version: Spalje utan vägg
Fröt
Jag har en jättefin murgröna som ska få klättra upp på något men jag vill inte att den ska stå mot vägg då den "kryper in" i väggen. Utan jag hade tänkt mig en självstående spalje, är det någon som har en idé, har ett torn redan till en ros men nu skulle jag vilja ha en enkel sak.

Min moster har en helläcker gammal fjädermadrass, med bara fjädrarna kvar och den är supersnygg i rabatten men tyvärr finns det ju inte sådana att få tag i överallt wink.gif
KURT
man kan ju använda stolpar och armeringsmatta.
Aries
Titta gärna i min trädgårdsblogg! smile.gif
Längre ner hittar du min spaljé av armeringsmattor.

http://rosor.wordpress.com
Muguet
CITAT (Aries @ 14-05-2007, 13:56) *
Titta gärna i min trädgårdsblogg! smile.gif
Längre ner hittar du min spaljé av armeringsmattor.

http://rosor.wordpress.com

Precis något sådant skulle jag vilja göra, hur exakt har du fäst armeringsjärnet i stolparna ?

Fenja
Först fäster du nätet i stolpen med krampor och sedan tar man en planka och lägger utan på nätet och skruvar fast denna i stolpen så blir det hållbart!!
Mvh
Fenja
Killensomvillhagrönafingrar
Man kan även fräsa ett spår i regelvirket och låta armeringsmattan löpa där.
Om man då bygger en ram med girade hörn känns kvalitén klart hög tycker jag.

Det enda problemet är att an kommer få rostfläckar på ramens nederkant men det får man nog leva med.

Muguet
Tack för svar ! Jag hade tänkt måla järnet svart innan jag fäster det i virket och på så vis undvika rost !
thanks.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Tyvärr kommer det nog bli rost med tiden ändå.
Problemet är att man inte kan måla o den när man väl växterna är intrasslade.

Jag kommer lösa det hela genom att ta roslagenmahoney på det tryckimpregnerade samt använda rostigt armeringsjärn som jag linoljar.

Ok det kommer fortsätta rosta men lite mindre samt linolja kan man göra när växterna är på plats.
Roslagenmahoney som innehåller tjära gör att ramen runt blir ganska mörk så jag hoppas då att rostfläckarna syns mindre.

Alternativer är rostfriarmering men det kostar 4875 kr st så det är inge vidare alternativ för mig
Muguet
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 12-06-2007, 10:10) *
Tyvärr kommer det nog bli rost med tiden ändå.
........
...

Aj då ! Det var ju synd, då får det nog bli en träspaljé istället, för jag tycker inte om rostigt.
Berith
"Med tiden..." Frågan är väl hur snart det är? g.gif Jag har målat mina armeringsblomstöd med hammarlack och det ser fortfarande bra ut efter 3-4-5 år. Och behöver man inte måla om oftare än vart femte år är i alla fall jag nöjd. (Ska inte måla om dom femåriga i år heller så målningen räcker alltså längre än så.)
LindaA
CITAT (Berith @ 13-06-2007, 06:37) *
"Med tiden..." Frågan är väl hur snart det är? g.gif Jag har målat mina armeringsblomstöd med hammarlack och det ser fortfarande bra ut efter 3-4-5 år. Och behöver man inte måla om oftare än vart femte år är i alla fall jag nöjd. (Ska inte måla om dom femåriga i år heller så målningen räcker alltså längre än så.)

Nu blir jag avundsjuk! Vi målade med hammarlack förra året och i år fanns ingen färg kvar alls....
Berith
Nämen... Oj! dunno.gif Vad gick snett där, tro?

Kollade min burk och det ser ut att stå Invest Hammarlack på den, men jag hittar inte nån info på nätet om just den hammarlacken. Finns ju flera varianter, och vanligast tycks Hammerlite vara.

Jag har målat armeringsjärn med min, och lyktor och stolpar. Visst, det är ju inte lika blankt som det var i början men det har inte rostat. g.gif
LindaA
CITAT (Berith @ 13-06-2007, 08:15) *
Nämen... Oj! dunno.gif Vad gick snett där, tro?

Kollade min burk och det ser ut att stå Invest Hammarlack på den, men jag hittar inte nån info på nätet om just den hammarlacken. Finns ju flera varianter, och vanligast tycks Hammerlite vara.

Jag har målat armeringsjärn med min, och lyktor och stolpar. Visst, det är ju inte lika blankt som det var i början men det har inte rostat. g.gif

Kanske var det för varmt när vi målade? Det ska ju fästa även på rostiga saker. När vi målade flaggstången i samma sorts färg (fast vit) höll det jättebra men inte på armeringsmattorna.
Muguet
CITAT (LindaA @ 13-06-2007, 08:49) *
Kanske var det för varmt när vi målade? Det ska ju fästa även på rostiga saker. När vi målade flaggstången i samma sorts färg (fast vit) höll det jättebra men inte på armeringsmattorna.

Kan det ha med underlaget att göra ? Vilket material var flaggstången gjord av ?
Karrolina
Om armeringsjärnen var rostiga från början var det säkert därför färgen lossnade. Jag vet inte men jag tror inte riktigt på mirakelfärg som fäster på rost. Det är inte så svårt att ta bort den värsta rosten med sandpapper innan man målar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon