andgart
03-05-2007, 11:39
Jag tänker bygga ett eget växthus i trä och isolerplast. Jag har tyvärr inte hittat något färdigt som uppfyller mina önskemål.
Nu undrar jag vad man brukar använda för trä i växthus. Träväxthus var ju väldigt vanliga förr och är det väl fortfarande i England. Vad är de byggda av, gran, fur, lärk, ek, impregnerat, eller oljat och behandlat på nåt speciellt sätt. Till uterum brukar man visst använda limträ. Vad klarar av klimatet i ett växthus, år ut och år in?
Nån som vet?
Här får du ett förslag som du kanske kan spåna lite över och ev få egna ide'er av. Men om du kikar runt lite i den här avd så finns det många fina växthus att få inspiration av
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=55067Lycka till med vad du än finner i växthusväg!
Gillans länk är mycket bra, sök också efter bilder i "Ogräsets" album. Mycket fint.
Lärkträ anses av många vara det bästa valet men dyrt och svårt att få tag på. Vanligt "brädgårdsvirke" är normalt gran och kan få en tålig yta av många strykningar linolja, evt. pigmenterad eller nån variant på linoljebaserad färg, naturligt och stämningshöjande dessutom (= doftar gott). Pigmenterad olja har den fördelen att det aldrig flagnar, bara att borsta av och olja på igen när det behövs. Hur ofta beror på miljö och klimat.
Jag fortsätter som vanligt att tjata om ventilationen ... många luckor måste man ha för att få ett vettigt klimat under den hetaste perioden av sommaren!!
Vi byggde vårt i gran. Bättre är nog senvuxen fura. Olja in med linolja eller ännu bättre kinesisk träolja. Vi målade vårt med vit linoljefärg ytterst. Idag 10 år senare har vi skrapat och målat om. Längst ner vissa mindre rötangrepp där träet legat mot jord. Ändå har vi en extra träram under som bara är oljad (mot marken) som vi bytt en gång tidigare. Nu sätter vi armerad plast på växthuset, dyrt men mer hållbart.
Cilla999
07-05-2007, 11:57
Hej.
Mitt växthus är i tryckimpregnerat virke och kanalplast. Köpte från Glasbackens växthus: www.glasbacken.se. Jag tyckte att de hade bra priser. Minus var dock en bristfällig monteringsanvisning, samt att en del borrhåll satt lite på sniskan m,m. Man måste vara lite snickarkunning för att sätta ihop deras växthus. Men nu när det är klart är jag jätteglad att jag valde den modellen. De modeller som de har bild på är med mur, men jag har valt ett utan mur. Fler bilder finns i mitt album
Växthuset 033.jpg
Växthuset 034.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.