Full version: Snygg skuggning?
Cassiopeia
Insett att jag kanske måste skugga vissa växter i västerfönster, men jag avskyr solfjädrar. Har svårt att tro att det finns något snyggt sätt att fixa skuggning åt blommorna, men det kanske är någon här som lyckats? Eller har en idé?
Mia i Skåne
Hej !
Jag har samma problem. Fick tips från en kompis att ta tavelramar eller fotoramar man har liggande och istället för glaset ta tyg (sätt fast med häftpistol) . Snabbt, billigt och dessutom kan man ju designa det som man vill och byta tyg efterhand. Jag har ännu inte provat själv men tycker det låter som en jättebra idé.
Hälsningar från Mia
emas
Rispapper ska också fungera bra. Tejpa fast på fönstret eller montera på blomsterpinnar (som ev läggs på krokar) eller kanske använda de där tavelramarna som Mia tipsade om och sätta rispappret i där. Om rispapper känns krångligt att få tag på kan säkert annan typ av papper också användas. Omslagspapper, småvågig och färgad wellpapp ...

emma
sqrulan
shy.gif

Jag vill också ha ett tips om skuggning/avskärmning.

Helst osynligt,hi,hi,hi!
anna_rispan
Jag har tyvär ringa bra tips. Jag har persiennerna nere jämnt på sommaren. Annars blir lägehnheten som en bakugn. Det är mer öppna när jag är borta men när jag kommer hem så fäller jag igen i stort sett helt.
Lidenrose
Problemet känns igen. Det där med ramar och tyg lät kul! Det ska jag testa.

Jag lät mina barn göra natur-vävar d v s de fick limma ihop fyra drivveds bitar till en ram. Sedan spänna fast mattvarp över hela ramen. Därefter "vävde" de in pinnar, mossa, kottar i varpen. Lite annorlunda. Jag har två stycken i köksfönstret och det var främst tänkt som insynskydd men en bonus är att det också skuggar lite grann. Inte lika bra som en ram med tyg förstås men tillräckligt för mig. Barnen tyckte det var toppenkul och är nöjda med att de löst insynsproblemet här hemma.

Istället för drivved kan man ju ta vackra pinnar.

/Magda
Cassiopeia
Till Lidenrose:

Vilken kanonidé, har du ingen bild att visa på hur det ser ut?

Till Mia i Skåne:

Låter ju som det kan bli riktigt snyggt, tack så mycket för tipset!!

CITAT (emas @ 04-05-2007, 00:40) *
Rispapper ska också fungera bra. Tejpa fast på fönstret eller montera på blomsterpinnar (som ev läggs på krokar) eller kanske använda de där tavelramarna som Mia tipsade om och sätta rispappret i där. Om rispapper känns krångligt att få tag på kan säkert annan typ av papper också användas. Omslagspapper, småvågig och färgad wellpapp ...

emma

Också en bra idé. Riktigt snyggt naturpapper som solen filtreras genom kan nog bli jättesnyggt!
anna_rispan
Menar du att jag ska visa bilder på mina persienner? Eller blev det nåt knas på citeringen?? Det är vanliga persienner som jag har öppna eller snedställda uppåt under dagen om. När då solen kommer runt o börjar baka lägneheten så fäller jag helt. Jag skiter i om det ser trist ut från utsidan. Jag vill ju inte gå o lida i min bostad. smile.gif O blommorna är tacksamma de med. Visst får jag vattna lite oftare på sommarenmen de klarar sig...smile.gif
Cassiopeia
Oj, det blev ju jätteknasigt! duh.gif
Jag har ju t.o.m. citerat mig själv... snurrigt värre.
Frågan om bild skulle vara till Lidenrose.
anna_rispan
CITAT (Cassiopeia @ 04-05-2007, 17:13) *
Oj, det blev ju jätteknasigt! duh.gif
Jag har ju t.o.m. citerat mig själv... snurrigt värre.
Frågan om bild skulle vara till Lidenrose.

Okej!! Det är lugnt. Jag tyckte nog att det inte stämde riktigt. smile.gif
Limeblossom
Och jag har sett riktigt snygga virkade "bilder" i ramar men inte fått tag i någon som vill virka åt mig, själv är jag värdelös på det och mamma klarar inte att virka längre.
Lidenrose
Här kommer några bilder på de naturvävar som mina barn gjorde. Som sagt är det främst insynsskydd men visst ger de skugga också. Man kan ju göra dem tätare om man vill.

Naturväv 2 06.JPG

NasNytt22_edited.jpg

Om det inte fungerar med bilderna av någon anledning så finns de i mitt album.

Limeblossom

Du har möjligtvis inte några mönster/beskrivningar på de virkade insynsskydden du sett?

/Lidenrose
Karin M i zon 5-6
Hej!
Jag är lite som Anna Rispan; jag struntar (lite wink.gif) i hur det ser ut och har samtidigt svårt att kasta sån´t som går att återanvända... Jag har alltså gamla tallriksunderlägg - tabletter - som är gjorda av...ja, vad kan det vara??? ..breda vasstrån, kanske. Jag vet att det finns en massa olika typer, kanske de billigaste också är de som är "snyggast" i ett växthus. Jag vill gärna ha naturmaterial. Jag har hyllor i växthuset och ställer "plattorna" bak på hyllorna, lutade mot fönstret. Kan ju vara ett tips?
Hälsningar K
Hoppsan! Inser just att du nog ska ha dina solskydd inne och inte som jag i växthuset.. Men, äsch, jag sänder mitt svar i alla fall! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon