Full version: Rosor som häck
Ingela_67
Hej,
Eftersom jag är i starten för att anlägga en låååååång häck fick jag förslaget av en trädgårdsmästare att anlägga en ros-häck eftersom jag vill ha något som är friväxande och inte blir mer än 1,5- 2 m hög.

Någon här på forumet som har erfarenhet av en roshäck och kan ge tips och råd på härdiga sorter (zon 6-7) och annat jag bör tänka på.

// Ingela.
KURT
Tänk på sortvalet, man skall definitivt ha olika sorter, så att det bli mera levande. Förutom olika blomfärger, så kan man välja sorter med olika bladverk och olika höjd. Med friväxande häck så kan det också ibland vara bra att inte plantera dem i en enda rad, utan plantera dem omlott med varandra.
Cilla
Det är härligt med roshäckar! Du bör definitivt passa på att njuta också när du gör urvalet. Det är inte bara växtzon utan också annat osm styr, t ex ljusförhållandena, markförhållandena mm. Men det finns många rosor för varje läge. Kolla på bibblan eller köp Lars Åke Gustavssons två uppslagsverk om rosor, del 1 och 2. Den andra har bra listor för rosor i zon si och så, i jord si och så, i ljus si och så mycket och som ska ha den och den egenskapen...

Jag har gjort rosenhäckar och generellt planterat för tätt. det ser bra ut första året men andra året slåss de så att de inte kommer i sin fulla "blomrätt". Nu är det en per meter som gäller för nästa sträcka jag ska göra häck av. Har man planterat för tätt kan man visserligen gräva upp och flytta, men det bär emot lite med buskar som växt till sig och slingrat ihop sig. En per meter och med ölägre, roliga ettåriga blomster emellan första året är min rekommendation.
Kajsa
I så kall zon bör du välja rotäkta rosor. Tittade i LÅG del 2, låna den ( som Cilla skriver ) det finns 33 rosor som klarar zon 7 och zon 8 så du bör hitta en del sorter att välja bland.
Ingela_67
CITAT (KURT @ 03-05-2007, 14:03) *
Tänk på sortvalet, man skall definitivt ha olika sorter, så att det bli mera levande. Förutom olika blomfärger, så kan man välja sorter med olika bladverk och olika höjd. Med friväxande häck så kan det också ibland vara bra att inte plantera dem i en enda rad, utan plantera dem omlott med varandra.

Blir det inte ett "grötigt" intryck med olika blomfärger??? Att plantera dem omlott har jag inte tänkt på...det vore inte en så dum idé. thanks.gif
// Ingela.

CITAT (Kajsa @ 03-05-2007, 19:33) *
I så kall zon bör du välja rotäkta rosor. Tittade i LÅG del 2, låna den ( som Cilla skriver ) det finns 33 rosor som klarar zon 7 och zon 8 så du bör hitta en del sorter att välja bland.

Kollade med bibblan i eftermiddag..men de hade dem inte...så böckerna får nog vänta..blir stor utgift med alla rosinköp.

// Ingela.
Kajsa
Flora Linnea har ett erbjudande på 5 st rotäkta Kanadarosor 395 med frakt. En del klarar nog inte zon 7 ?
Jag kan meijla dig med förslag utifrån boken LÅG 2, med storlek 1.5 - 2 m, om du vill.
Eller fråga där du bor i närmaste handelsträdgård, dom vet vad som går bra som roshäck.
Ingela_67
CITAT (Kajsa @ 03-05-2007, 20:38) *
Flora Linnea har ett erbjudande på 5 st rotäkta Kanadarosor 395 med frakt. En del klarar nog inte zon 7 ?
Jag kan meijla dig med förslag utifrån boken LÅG 2, med storlek 1.5 - 2 m, om du vill.
Eller fråga där du bor i närmaste handelsträdgård, dom vet vad som går bra som roshäck.

Hej Kajsa,
Du får gärna meijla förslag utifrån boken om du vill. Min mailadress är: ing_joh67@hotmail.com
// Ingela.
Cilla
Jag funderade en stund på din fråga om det inte blir "grötigt" med blandad roshäck, Ingela. Och försökte hitta bilder på blandade häckar, men hittade inga bra. Däremot finns det ju otaliga bilder på häckar med en rosart.

Stilmässigt gör det ju stor skillnad förstås, många slott och herresäten har långa rader av samma sort och det ger en pampig känsla, men man ser inte riktigt varje ros och tröttnar man på den så är det ju förstås väldigt trist.
Blomningstiden blir ju mäktig men kortare med ett rosslag. I blandhäcken får man inte all blom på en gång, men å andra sidan kan man få något som blommar från tidig försommar till sen höstfrost.
Sjukdomsmässigt kan man bli tokig eftersom vissa år innebär stora angrepp på vissa rosor, medan andra får gå fria. Har man bara en sort får man vara beredd på att om en får ett angrepp så får sannolikt alla rosor i häcken denna, medan i en blandhäck kanske bara någon eller ett par buskar drabbas, som direkt ger mer kraft åt grannrosorna som då tar den sjukes plats.

När jag tänker häck så tänker jag mig de buskar som blir 1-1,5 meter höga och lika breda, och som tillsammans oavsett sort bildar en rejält tät vägg (t ex Henry Martin, Rosa Mundi, Rugosorna, osv). Man kan också göra en rosrad med rabattrosor, men då blir det inte väggkänslan utan tunnare och lite glesare och på våren nedskurna spret.

Själv gillar jag att leva med variation men jag tycker också om det pampiga i mer stilrena trädgårdar, som skapas med många av samma art. Men vad du gör om du väljer en sort - välj en så frisk och härdig osm möjligt!
Cassandra
CITAT (Ingela_67 @ 03-05-2007, 20:12) *
Blir det inte ett "grötigt" intryck med olika blomfärger???

Vår rosenhäck är röd och gul och det ser inte det minsta "grötigt" ut. smile.gif
marianki
Hej!
Sedan min trädgård i Hudiksvall ( zon 4-5) anlades 1975 har jag ut mot gatan en friväxande vresroshäck, Rosa rugosa, både vita och rosa enkla blommor. Den är ngt av det allra bästa jag har i trädgården. Den blommar oerhört rikligt och doftande hela sommaren med så många blommor att jag gjort marmelad och sirap av kronbladen! Bladverket är friskt och grönt, kan ibland få litet mjöldagg på hösten. Enorma nypon, valnötsstora, ger fantastiskt nyponmos, orkar jag inte ta hand om dem alla så är fåglarna jätteglada åt dem mot höstsidan. Den är vansinnigt taggig och därför perfekt som avgränsning, ingen vill ta sig genom den, vare sig människor eller djur. Det sämsta med den är att den bör klippas ner helt varannan vår för att bli fint buskig, detta jobb kräver täta handskar och en bra sekatör. Har man en flistugg går det utmärkt att använda de sönderklippta grenarna som marktäckning. Häcken växer upp till full höjd samma vår som man klipper den, men den blir inte mer än ca 1-1 1/2 m hög, bra om man vill se ut vad som sker på gatan. Den klarar alla sorters vintrar och även vägsalt. Rekommenderas!
Marianki
nybyggare
Åhhh vad bra att läsa ditt svar, Marianki. Har handdlat rugosor till häck, men ännu inte fått ner dem- de står i lervälling. Började gräva igår och idag får de nog komma på plats. Köpte både vita och rosa vanliga vresrosor,barrotade, men lade till ett par gula `Agnes´, ett par `Hansa´, `Blanc Double de Coubert´, samt några till rugosa hybrider att blanda in för att få lite doft och färg och blomtidsvariation. Jag tror att det blir helläckert om det blir som planerat, och längtar efter att få se resultatet.
Då verkar det vara fler som gillar blandatde rugosahäckar...
Tjing!
*Digitalis*
Puffar lite liv i tråden igen! Jag har köpt rosa och vita rugosor (5 av varje) men har blivit tveksam till valet av plats. Tanken var att plantera dem framför en gammal befintlig nertill väldigt gles oxelhäck. Det är ganska skuggigt där, men dock tämligen ohämmad eftermiddags- och kvällssol. Räcker det? Eller måste de ha full sol hela dagen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon