anneli85
Vi ska lägga om taket på våran bod och jag tycker att det är så mysigt med grästak som det är på jättegamla torp m.m. Hittade nu en firma som säljer Sedumtak, alltså en matta fullproppad med Fetbladsväxter. Såg en bild på när det blommade och det var urläckert. Ska kolla vad det kostar, men det kanske är nån som har erfarenhet av dessa eller liknande tak?Gubben höll på att få fnatt när jag berättade mina planer, han tycker nog allt att jag är lite crazy crazy.gif
Lonicera
Hej, vad jag förstår så väger dessa tak betydligt mer än ex, betongpannor som dessutom är ännu tyngre än lertegel. Har ni en gammal bod med lertegel måste ni förmodligen förstärka taket på lämpligt sätt om ni ska ha sedumtak.

En säljare för sedumtak är annars www.burcharth.se

Håller med om att det är såååå snyggt! tummenupp.gif
fredwel
Jag har köpt tak av Burcharth, finns en firma till Vegtech Vi valde Burcharth framför allt eftersom dom säljer gabioner, vilket vi köpte samtidigt. Vi har dock inte fått taket på plats än.

Sedumtaket väger ungefär som takpannor.

Jag har idag varit och hämtat lite "rester" av vegtechmattor som blev över när det byggdes en rondell här i stan. Jag pratade med anläggarna och de ställde det som blev över så att jag kunde hämta det. Dessa mattor ska jag använda som marktäckare i stenträdgården vi ska bygga.

Det är rätt stor skillnad i utseende mellan vegtechs och burcharths mattor, vegtechs mattor är rödare. Burcharths mattor är mycket mer "uppväxta" bär man får dom.

Priset varierar lite beroende på vilket underlag du ska ha (vilket beror på taklutningen), men runt 500 kr per kvadratmeter är ett riktmärke.

Jag har träffat en kvinna som hade gjort eget sedumtak med platonmatta. (Platon)
Hon khade använt platonmatta, jord och sedumskott som hon plockt i naturen. Jag skulle nog ha lagt en kokosmatta ovanpå platonmatta för att få lite "struktur".

Se också Instruktion för torvtak

/fredrik
fredwel
Kan nu visa lite bilder på vårt sedumtak (som inte är helt färdigt än)

Förberedelser för sedumtaket. Takfotsplåten ligger på plats (tur att man köpt murblock) och dammduken, som används som vattentätt skikt, rullas ut.

Skummgummimattor, som håller lite fukt, läggs ut. Ovanpå dom läggs en tunn fiberduk som ska hindra jord från att komma ner och täppa till dräneringshålen i kantlisterna.

Mattorna på plats, återstår lite putsning av kanter och fixande av skarvar. Vindskivor och hängrännor ska dit också.

/fredrik
anneli85
Snyggt tummenupp.gif
fredwel
Är tvungen att lägga ut ett par närbilder av taket 11 dagar och lite regn senare. Mycket nöjd med resultatet!

/fredrik

MrsMP
Kolla här också: http://www.vegtech.se/
Mazuli
Någon som har bra tips på bra böcker om sedumtak?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon