jag har en stor lönn på tomten där jorden är helt tom under. finns det någon växt som klarar att växa under lönnar? i somras tog den död på kirskålen som växte under innan..
finns det något som är tåligare än kirskål?
Vintergröna, hasselört, svalört, vårlök, vit och gulsippor klarade sig fint under lönnen där jag bodde innan.
Mvh
Fenja
Hej Karin!
Min granne har en stor lönn
Den är fin och så, men kan inte se att de har några växter under den heller =(
Dock har vi som bor något hus bort problem med alla dessa frön (näsor) som den fäller.
Våran häck och i rabbatter och överallt kommer nya lönn skott. Det är nog det jobbigaste jag har varit med om.
Jag har vildvuxen kirskål i min trädgård alltså då som ogräs men den den där lönnen den är tio ggr jobbigare.
Mike
Jenny & Vilda
03-05-2007, 21:04
Oh, nu blir jag orolig. Har precis gått och beställt en ginnala lönn att sätta i en rabatt som jag håller på att anlägga. Är jag helt tokig eller är det olika på sorter? Fröar alla lönnar av sig rikligt med småplantor??
tack för förslagen Fenja. De ska jag kolla upp och testa.
mifa - som tur är så har jag inga grannar

så min lönn sprider endast småplantor på min egen tomt. dem låter jag bli en meter höga sdan klipper jag av dem och flätar komposter av dem.
Blomstersmurfen
04-05-2007, 09:13
Jag har satt variegerad murgröna som växer upp på en av mina lönnar, tillsammans med en klematis. Det blev jättefint.
Jag tycker inte att lönnarna är jobbiga när de sprider sig, de är ju lätta att dra bort nu på våren. Får man inte upp roten på de små rackarna så kommer de ändå inte igen om man har av dem nu när de är så pyttesmå.
Stella-Polaris
12-05-2007, 15:29
blåsippa och liljekonvalj förekommer naturligt under lönnar. Dessutom kompletterar de varandra. Först kommer blåsippan och blommar sedan kommer liljekonvaljen. Liljekonvaljens blad får väl anses vara hyfsat dekorativa efter dess blomning.
Själv har jag denna kombination under en riktigt stor hassel.
HelenaW
18-05-2007, 23:24
Vi har en stor lönn i ett hörn av trädgården och därunder växer & frodas vintergröna (vinca). Den trivs jättebra och de små blå blommorna lyser verkligen! Har dock inget annat växande där, men ska försöka gräva mig ner och sätta några hostor.
Men många lönnskott har vi i trädgården... typ överallt, sega rötter har de också de små rackarna!
CITAT (Jenny & Vilda @ 03-05-2007, 22:04)

Oh, nu blir jag orolig. Har precis gått och beställt en ginnala lönn att sätta i en rabatt som jag håller på att anlägga. Är jag helt tokig eller är det olika på sorter? Fröar alla lönnar av sig rikligt med småplantor??
Som svar på din fråga om den fröar av sig så ärligt talat vet jag inte men jag tror att den är mindre benägen till det än skogslönn. Vill du läsa mer om Ginnalalönnen så finns det
här.Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.