Full version: Stäppsalvia
anneli85
Vi ska bygga altandäck i sommar och utmed den tänkte vi göra gångar av plattor i gräsmattan och längs med dessa gångar tänkte jag göra rabatter med stäppsalvia som jag tycker är underbart fin. Nån som har nått bra tips på vad jag mer kan ha, kanske blir lite tjatigt med bara stäppsalvia. Vill nog gärna ha nått i rosa eftersom jag älskar romantiska rabatter i rosa, silver och blått smile.gif . Nån som har erfarenhet av stäppsalvia? Bra el. dålig? Kom med förslag!
Pesco
Ostfriesland tycker jag är finast, den är mer lila än blå och matchar bra. Jag har bredvid lavendel (doft), kantnepata, lammöron silver carpet och japansk malört. Blåsilvrigt alltså. Det rosa och vita kommer lite me r bakom.

Fast det är svårt att få ihop, för jag har inte planterat några buskar utan har bara perenner. För rosa och vitrosa skulle jag ta olika typer av stjärnflocka.
Näcken
Visst är den fin då den blommar, kommer kanske lite sent och behövr komplettteras med tidigare.

Jag har vit kantnepeta brevid, blommar länge och 2 gånger om den klipps ner.
Nävor är ju fina, finns olika rosa.

Sen håller jag nog med Pesco om alla föreslagna växter.

Om rabatterna är stora så kanske det är bra med lite vackra blad i som lammöron och kanske någon buske så det händer något på vintern? Kanke buxbom?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon