anneli85
Är det nån som provat att så stäppsalvia? Ska göra ett par stora rabatter med stäppsalvia så småningom och tänkte att man kanske ska prova att så dom i jan, då det skulle bli bra mycket billigare. Dessutom ska jag ev. få ett helt gäng med stora lysrör snart och då är det ju ännu roligare!!Tar det lång tid innan det blir nått av plantorna om man jämför mot köpplantor?
Betty
Jag sådde stäppsalvia förra året. Jag sådde i mitten av mars (har inget växthus). Fröna är varmgroende så de behöver alltså ingen stratifiering (köldbehandling), de är gror lätt, inga konstigheter alls. Efter avhärdning i början av juni flyttade jag dem till en kallbänk, där ska de få stå och växa till sig tills de är stora nog att placeras ut i rabatten.
Jag tror att du tjänar ett par år på att köpa större plantor i ett gardencenter men det är både billigare och roligare att dra upp dem själv från frö - tycker jag. smile.gif

PS. Man kan fynda jättebilliga plantor mot hösten, jag köpte vita stäppsalvior för 15:-/styck på Blomsterlandets perennrea i augusti förra året! tummenupp.gif
anneli85
Tack Betty, helt klart ska jag prova så dom i januari, det är ju så spännande att se dom små liven titta upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon