Full version: Vad kan det vara?
Cam & co
Vad kan detta vara för en buske??

Vi har ett flertal sådana här buskar i vår trädgård. Vid altanen står det 3 stycken och den som får mest sol på sig är också dubbelt så stor som den som står mest i skugga ... det kommer inga blommor på den så vitt jag kan komma ihåg från förra året.

Vi har också denna buske på andra ställen i trädgården men där växer den tillsammans med bl a Buxbom och skuggas av en stor Japansk Lönn, men där växer den istället mer som en klängranka som ligger mer elelr mindre på marken ...
jegi
Kan det vara mahonia?
Den får dock gula blommor och är vintergrön.
Cam & co
CITAT (jegi @ 03-05-2007, 16:15) *
Kan det vara mahonia?
Den får dock gula blommor och är vintergrön.

Vid första anblicken såg det nästan så ut på bladen ... men jag har nu kollat igenom hela förra sommarens foton & kan inte se några blommor på den över huvud taget .... vintergrön är den dock.
jegi
Är den vintergrön så är det nog mahonia ändå.
Anders zon 1
Det är inte mahonia utan jag tror det är storbladig klätterbenved. Den är vintergrön men får inga blommor att tala om.
Cam & co
CITAT (Anders zon 1 @ 05-05-2007, 18:03) *
Det är inte mahonia utan jag tror det är storbladig klätterbenved. Den är vintergrön men får inga blommor att tala om.

TACK :-) Det är det med största sannolikhet! Googlade lite och kikade på bilder och jo, det ser onekligen ut som en klätterbenved. Fick inte riktigt ihop det med Mahonian där .... ;-)
jegi
Även den bäste kan ha fel sleep.gif
Cam & co
CITAT (jegi @ 06-05-2007, 20:14) *
Även den bäste kan ha fel sleep.gif

slap.gif och själv är jag HELT novis på allt grönt som växer ... så jag kikar på alla tips & får lära mig en massa på köpet ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon