catlady
03-05-2007, 15:10
Dessa träd är planterade under viadukten till Rosengård i Malmö, och de är så vackra! Men vad är det för något? De ser lite grann ut som körsbärsträd men har mörkt cerise-röda blommor. Bilden gör dem ingen rättvisa, tyvärr. Den togs[attachment=1994:IMG_1330.jpg] genom en skitig ruta medan jag körde förbi. I verkligheten är blommorna mer intensivt röda, stammen nästan svart.
Någon av purpuraplarna tror jag. Ett måste-ha-träd för alla mindre trädgårdar! Efter blommen, som jag tycker är vackrast på Malus Profusion, står bladen rödgröna och kontrasterar väl mot allt annat gröngrönt och ljusgrönt. Mindre uppseendeväckande blom har Malus >Royalty, men å andra sidan är bladen blankare och lite större.
Ingen av prydnadsaplarna behöver beskärning heller annat än uppstamning de första åren.
Denna bilden tog jag visserligen för två år sedan, men den är precis på väg att spricka ut igen. Sker nog i helgen.

Utanför mitt köksfönster!
catlady
04-05-2007, 09:40
Åh, vilken fin bild! Tänk att ha den utanför sitt fönster...
En styck purpurapel hamnar definitivt på min önskelista till nya trädgården!
;-) Lycka till. Och bli finsmakare direkt! Det finns flera olika sorter och de ger, tycker jag, ganska olika intryck. Slå på nätet med Malus, purpurapel, prydnadsaplar och sedan mer på de sorter du tycker om. Malus Xxxx heter de alla.
catlady
04-05-2007, 15:31
Det ska jag göra. Tack för hjälpen Cilla!
Finns den som "klassiskt" träd också..? Alltså med en rak stam? typ som alla fina körsbärsträd som blommar nu?
Vill också ha ett träd med röda blommor.. men gubben vägrar ha nått med grenar från marken som är ivägen när han åker omkring och klipper gräset.
Han är medveten om att nu när trädet är ungt kommer det att vara så men ni kanske förstår vad jag menar...
Det låter som en klok karl ;-). Det viktigaste i beskärningen brukar vata just detta - att ta bort de låga grenarna (under 2 meter), några varje år, innan de blir grova.
Prydnadsaplar är normalt lite krokiga som kulturaplarna, och de växer inte som ett körsbär eller björk med en stam och smala sidogrenar från denna. De växer med flera krongrenar och lite mer utbredd krona. Men de kan stammas upp så att man kan gå under. Om du vill ha krona på lite högre höjd, satsa inte på de minsta aplarna.
Förutom Aplar vad finns det för träd som får röda blommor? Såg på Torget nu där hade de träd som var fulla i röda blommor som satt tätt på grenarna. Det var också mörkröda blommor. De satt som i klasar nästan.. alltså väldigt tätt "inne" i trädet.
Kanske bäst att ta en bild.. :-)
Beroende lite på var du bor finns många rödblommande träd som vi kan tipsa om.
I stora delar av landet blommar lite senare rosenhagtornet. Och har du lagt märke till att också alens och poppelns hängen och blommor är röda (balsampoppelns är illröda och ganska stora)? För att inte tala om lärkens...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.