Jag ska köpa hallon och plantera men vet inte vilken sort jag ska köpa. Vill ha goda hallon, bor i Gävle. Är tacksam för tips på goda sorter.
Herbert Arvidsson
03-05-2007, 17:34
Hej ännu en hallonfråga som vi gärna ger lite hänvisningar om. Vill du ha goda hallon behöver du ha bra plantor, bra jordmån att plantera i och rent från ogräs.Det är också viktigt att du får sorter som klarar ditt klimat i Gävle.Det är inte Herbert som skriver utan hustrun som är lite mer van vid datorn, så nu får du höra min erfarenhet från att ha klippt hallonskott idag. Vi köper in en hel del hallon på plantskolor för att kolla vad folk i allmänhet får tag i. På en del plantor kallades plantan ibland Preussen, Risarp Dessert eller Schönemann eller något annat. De har varit skötta precis som alla våra plantor, men i härdighet syntes en stor skillnad och hade ingen likhet med den äkta sorten utseendemässigt. Vi gör allt för att ingen förväxling ska ske med våra etiketter på krukan och med häng- eller sticketikett på plantan.Du får läsa på och se vad du vill ha , köp olika sorter och ta bara minsta möjliga antal. Med vänliga hälsningar Ingeborg