Blåbär
Min änglatrumpet, som jag övervintrat i källaren, visade livstecken när jag tog upp den: små gröna skott här och där, trots att grenarna var ganska skrynkliga och torra. Jag har vattat den för lite i vinter - typ två gånger på hela vintern...

Nu tog jag upp den och satte den i en stor balja ren brunnen kogödsel, och jag trodde den skulle få glädjefnatt och explodera. Men icke. Istället ser det ut som om de gröna skotten dött, de är något gula och ser slaka ut. Till saken hör att det var nollgradigt en natt... Är det kört, eller vad tror ni? Virar numera ett lakan runt den nattetid om det blir för kallt.
Alexander-VG-zon3
är stammarna friska och fina så kommer nya blad . icke avhärdade och unga änglatrumpeter klarar frost sämre än vuxna som kan klara lite frost
Blåbär
Jag vet inte vad jag ska tro. Stammarna är inte friska och fina, utan skrynkliga, och några ser faktiskt döda ut längst upp. Det motsägelsefulla är att det ju hade kommit skott, men att de gav upp när jag tog ut den. Det var kanske kylan då. Jaja, jag får vänta och se - finns väl inget annat att göra. Har köpt en ny liten planta och sätter mitt hopp till den...
Fenja
Blommor som flyttas ut utan avhärdning innan brukar bli mycket ledsna och kan ibland dö av choken... de tål absolut inga nollgradig nätter!! Men klipp bort alla dåliga delar på den och ta in den i rumstemperatur så kanske den kan skjuta nytt. Avhärda den sedan innan du flyttar ut den igen wink.gif.
Mvh
Fenja

Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 03-05-2007, 22:07) *
Blommor som flyttas ut utan avhärdning innan brukar bli mycket ledsna och kan ibland dö av choken... de tål absolut inga nollgradig nätter!! Men klipp bort alla dåliga delar på den och ta in den i rumstemperatur så kanske den kan skjuta nytt. Avhärda den sedan innan du flyttar ut den igen wink.gif.
Mvh
Fenja

mina änglatrumpet har inte dött av att ha det nollgradigt lika så alla andra blommor jag sätter ut dör inte , mina tomater växer på jätte bra ute i söder utan avhärding m.f . , men klart avhärding är ju bra det ska man ju göra , men av att sätta ut dom på dagen dör dom knappast av . och sen lägger man på skydd på natten eller tar in .
dock kan denna änglatrumpet mycket väl vara kvar ute på dagen då det är varmare ute för den och mer sol och dom nya bladen som ev kommer , kommer älska solen ute . mina änglatrumpet växer på jätte bra ute i söder dom första bladen gulnar av men sen när jag vattnar och gödar så kommer nytt som stortrivs ute och änlgatrumpeter är värme och sol krävande vilket den får ute på dagen men kanske inte alltid på natten . så jag hade satt denna änglatrumpteten i halv skugga och ta in den på natten eller lägga över ett par lager med skydd , eller orkar man inte flytta då kan man sätta den inne . och änglatrumpeten kommer ha det lättare att återhämnta sig ute där det är värme och mer fukt ( värme är ju samma som inne om inte högre än ute ) så länge nätterna inte är för kalla , ( du kan även börja avhärda den att stå i solen , har den dock inga blad kvar så kan du ställa den i solen men vattna den rikligt ev duscha grenarna )
men har den blivit avhärdad så kan man lämna den ute även på natten när det är över +5c .
skulle nu ovandelen dö men rötterna lever så kan den även växa nytt ifrån rötterna ( vilket mormors änglatrumpter gjorde då dom va ute en hel skånks vinter ( -21c ) , dom kom igen från rötterna när värmen kom )

och det som har förstört bladen är solen gissar jag på , å kanske inte kyla då kyla gör att bladen faller av utan att bli bruna , vilket bladen faller av då växten sover ( som den tror ) .är den frost skadad så blir bladen svarta och slibbiga . skulle den då dock stå i skugga nu så för varmt eller för torrt då kyl skador oftast uppvisar sig som tappande blad som trillar rätt av . dock kan det va kyla också man vet aldrig med växter

kyla-tappar bladen rätt av ( oftast visar sig kyl skador så )
frost-svarta och slibbiga
sol-tork skada - bladen vissnar och gulnar
kan även va för lite gödning och för mycket vatten men då bladen även hänger skulle jag säga solen och för torrt .
sqrulan
kompiskram.gif

Inte lätt att vara växt!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 04-05-2007, 00:44) *
kompiskram.gif

"ren brunnen kogödsel"?!

Inte vill jag kliva upp på morron o genast gå
på glödande kol!Eller nåt sånt!

där sa du nåt
Gillan
Förlåt flaxss, men jag vet inte hur jag ska skriva för att du inte ska missförstå mig nu? Men jag vill påstå att Änglarna inte tål frost alls! Visst, de överlever, men i vilket skick? Grenar fryser bort, tom en del fina Y-bildningar, som skulle gett en massa vackra blommor nästa år försvinner. Och vad är då meningen med att odla dem?

Nääe, säger då jag, vill man utveckla de Änglar man har till att bli större, får man nog akta sig för frosten. Är man bara ute efter att få dem att överleva? Ja, då har jag full förståelse för dina rekomendationer smile.gif
sqrulan
kompiskram.gif

Sorry!
Jag ändrade mitt inlägg,trodde att alla skulle tycka att
jag var galen.

Jag skrev bl.a.att jag tåååål inte solljus då jag nyss vaknat.

För en växt tar det flera gånger längre tid att vänja sig o.s.v

Att hela tiden stå med fötterna i en pytte kruka,ja då skulle
då jag åldras i förväg.
Till Blåbär.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 04-05-2007, 00:52) *
Förlåt flaxss, men jag vet inte hur jag ska skriva för att du inte ska missförstå mig nu? Men jag vill påstå att Änglarna inte tål frost alls! Visst, de överlever, men i vilket skick? Grenar fryser bort, tom en del fina Y-bildningar, som skulle gett en massa vackra blommor nästa år försvinner. Och vad är då meningen med att odla dem?

Nääe, säger då jag, vill man utveckla de Änglar man har till att bli större, får man nog akta sig för frosten. Är man bara ute efter att få dem att överleva? Ja, då har jag full förståelse för dina rekomendationer smile.gif

mina va ute i frost i höstas, vill du se bild på den ??

den frodas och har Y delnigen kvar och du skulle se stammen den är sååå tjock . mina hade nog -3c -4c utan skydd . bladen frös veck vilket är normalt som fuschia med gör . lite av topparna frös veck men det är sånt som kvittar ängeln växer snabbt upp igen .

och min mormors ängel jätte stora och vackra klarade sig ute en skånks vinter . och mormors blev stora följande sommar och blommade och dom fick känna på -21c . och nej jag sa inte att man skulle rekommendera dom att ha ute i frost läs vad jag skriver skrev ta in dom på natten eller skydda . läs gärna om vad jag skrev

alltså rekommendera den att ha i frost du vet ju hur galet det låter!!! ,
jag skrev min har haft det ( nollgradigt )nån natt på våren och dagen va +20c vilket änglatrumpet klara fint fint utan skada . plus drog jag det om mormors ängel . och där menade jag att dom faktiskt klara det och kan komma igen. men jag kan inte läsa var jag rekommenderat änglatrumpetar att ha ute en vinter och att ha dom i frost ? hittar du det så skriv gärna och visa mig
tack
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 04-05-2007, 00:59) *
kompiskram.gif

Jag skrev bl.a.att jag tåååål inte solljus då jag nyss vaknat.

För en växt tar det flera gånger längre tid att vänja sig o.s.v

därför jag skrev sätt den i halv skugga , jag gör dock så med mina änglatrumpeter att jag sätter dom i direkt söder och låter bladen vissna ner sen efter en tid kommer nya gröna friska blad ( vet inte varför jag skriver mina då jag bara har en )
sqrulan
kompiskram.gif

Alla har olika erfarenheter,så vi ska lyssna

på varandra och lära av andras vetskap!!!

Kramizzzzzar
Gillan
CITAT (flaxss @ 04-05-2007, 01:04) *
mina va ute i frost i höstas, vill du se bild på den ??

den frodas och har Y delnigen kvar och du skulle se stammen den är sååå tjock . mina hade nog -3c -4c utan skydd . bladen frös veck vilket är normalt som fuschia med gör . lite av topparna frös veck men det är sånt som kvittar ängeln växer snabbt upp igen .

och min mormors ängel jätte stora och vackra klarade sig ute en skånks vinter . och mormors blev stora följande sommar och blommade och dom fick känna på -21c . och nej jag sa inte att man skulle rekommendera dom att ha ute i frost läs vad jag skriver skrev ta in dom på natten eller skydda . läs gärna om vad jag skrev

Självklart att jag tror dig flaxss!! Du behöver inte bevisa nåt, men mina tynade bort första frostnatten förra året ( ca 3-4 minus ). Och jag hade inga små taniga plantor. En del av dem hade nog en stam på ca 8:a cm. Jag tycker bara att man ska förmedla såna här saker, så att inte folk ska behöva känna sig lurade om det händer sånt de inte förväntat sig.

Hur mina Änglar såg ut förra året finns på bilder i mitt album ( det gamla).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 04-05-2007, 01:28) *
Självklart att jag tror dig flaxss!! Du behöver inte bevisa nåt, men mina tynade bort första frostnatten förra året ( ca 3-4 minus ). Och jag hade inga små taniga plantor. En del av dem hade nog en stam på ca 8:a cm. Jag tycker bara att man ska förmedla såna här saker, så att inte folk ska behöva känna sig lurade om det händer sånt de inte förväntat sig.

Hur mina Änglar såg ut förra året finn på bilder i mitt album ( det gamla).

därför säger jag aldrig att man ska ha dom i frost , jag säger till folk ha dom runt +5c som lägst på natten ( dock kan en del klara lätt frost och runt 0c, eller skydda om man har dom ute och det ska bli frost ) men vid +5c dör ingen änglatrumpet det kan jag lova .

citerar från mig själv ''men har den blivit avhärdad så kan man lämna den ute även på natten när det är över +5c ''
och '' så jag hade satt denna änglatrumpteten i halv skugga och ta in den på natten eller lägga över ett par lager med skydd ''

Självklart att jag tror dig flaxss!! Du behöver inte bevisa nåt, men mina tynade bort första frostnatten förra året ( ca 3-4 minus )
Hur mina Änglar såg ut förra året finns på bilder i mitt album ( det gamla).

tråkigt att läsa att det blev så
Alexander-VG-zon3
så här ser min ut , inne i vinterförvaring i vintras så började den att ruttna därför den är kort , men nytt kommer nya blad och bladen håller på att vänja sig vid solen , och som ni ser så har den Y delningen kvar och massa nya blad och nya grenar kommer . den har lite sol skador på topparna som jag sen klipper veck och den kommer säkert blomma .och jag tog ut den i mars tog in den på natten och den står än kvar ute , utan avhärding direkt ut i söder
Fenja
Jag tycker att det är bättre att ge råd så att växterna trivs och blir så fina som möjligt även om det "går" att låta bli att härda av och utsätta dem för frost... Jag utgår i alla fall från att de som frågar vill veta hur de ska göra för att det ska bli så bra som möjligt och inte från att de vill veta hur mycket de kan plåga ickehärdiga växter.
Vill man hålla på med zonknäckeri så kan man gärna berätta om det när någon frågar, det är kanske inte så att alla vill syssla med det...
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-05-2007, 13:02) *
Jag tycker att det är bättre att ge råd så att växterna trivs och blir så fina som möjligt även om det "går" att låta bli att härda av och utsätta dem för frost... Jag utgår i alla fall från att de som frågar vill veta hur de ska göra för att det ska bli så bra som möjligt och inte från att de vill veta hur mycket de kan plåga ickehärdiga växter.
Vill man hålla på med zonknäckeri så kan man gärna berätta om det när någon frågar, det är kanske inte så att alla vill syssla med det...
Mvh
Fenja

mina växter trivs väldigt bra inte brukar jag avhärda dom och snälla ni LÄS vad jag skriver

Fenja om du läser vad jag skrivit innan var ser du att jag säger man ska utsätta dom för frost ??? och var har jag skrivit att man ska plåga växter ???
vill gärna veta , skriv till mig när du vet tack

och mina råd va följande som jag skrev
''så jag hade satt denna änglatrumpteten i halv skugga och ta in den på natten eller lägga över ett par lager med skydd , eller orkar man inte flytta då kan man sätta den inne''
igen var ser du att jag säger till folk att utsätta dom för frost ? och hur man plågar växter ?
så du menar att jag plågar mina växter ??

du kanske även skulle läsa detta

Hur mina Änglar såg ut förra året finn på bilder i mitt album ( det gamla).

detta skrev jag Fenja läs detta gärna

därför säger jag aldrig att man ska ha dom i frost , jag säger till folk ha dom runt +5c som lägst på natten ( dock kan en del klara lätt frost och runt 0c, eller skydda om man har dom ute och det ska bli frost ) men vid +5c dör ingen änglatrumpet det kan jag lova .
Fenja
Läs vad du själv skriver Flaxss om du inte kommer i håg det. Alla växter tål enligt dig nollgradigt eller flera minus. Du kommer mer i stort sett samma svar vilka växter det än handlar om och råkar någon annan ha en annan åsikt så går du i klinch med vederbörande för det är bara dina erfarenheter som är något värda. Det är MYCKET tröttsamt!! Det ät kanske bara jag som säger det till dig, men det är många som tycker som jag...
Jag tänker inte käfta med dig och det här och jag står för det jag skriver om både växter och det jag skriver till dig nu.
Mvh
Fenja
Ardisia
CITAT (Blåbär @ 03-05-2007, 17:33) *
Min änglatrumpet, som jag övervintrat i källaren, visade livstecken när jag tog upp den: små gröna skott här och där, trots att grenarna var ganska skrynkliga och torra. Jag har vattat den för lite i vinter - typ två gånger på hela vintern...

Nu tog jag upp den och satte den i en stor balja ren brunnen kogödsel, och jag trodde den skulle få glädjefnatt och explodera. Men icke. Istället ser det ut som om de gröna skotten dött, de är något gula och ser slaka ut. Till saken hör att det var nollgradigt en natt... Är det kört, eller vad tror ni? Virar numera ett lakan runt den nattetid om det blir för kallt.

Jag undrar om inte kogödslet är boven här, du skulle tagit fram dem och vattnat igång dem i sina vanliga krukor innan du planterade om dem. Det gjorde jag redan i mars och i mitten av april kom de i utekrukorna fast i uterummet. Nu har de skjutit massor med nya skott. Änglatrumpeter är känsliga för frost.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-05-2007, 16:55) *
Läs vad du själv skriver Flaxss om du inte kommer i håg det. Alla växter tål enligt dig nollgradigt eller flera minus. Du kommer mer i stort sett samma svar vilka växter det än handlar om och råkar någon annan ha en annan åsikt så går du i klinch med vederbörande för det är bara dina erfarenheter som är något värda. Det är MYCKET tröttsamt!! Det ät kanske bara jag som säger det till dig, men det är många som tycker som jag...
Jag tänker inte käfta med dig och det här och jag står för det jag skriver om både växter och det jag skriver till dig nu.
Mvh
Fenja

stopp här
knappast jag säger alla växter tål frost ( du ser ju själv hur det låter alla tål frost plantera ute , nee så går det inte till och det vet jag även du . alla tål inte frost , ska jag berätta för dig vilka växter som inte tål frost ? ) , dom jag säger tål frost är dom växter jag själv sett tåler det som alla medelhavsväxter dom är dom ända jag säger det om ,och det är oftast sånna frågor jag svara här på forumet . så det så . jag skriver ju inte rätt ut i luften alla tål -10c uten som jag sa det är vad jag har läst av andras erfarenhet och min egen sen kan jag inte hjälpa att andra inte tror en eller tycker man är korkad . alla är vi nybörjare i början och lär oss av andras erfarenhet sen kan jag inte hjälpa att jag har lärt mig av andra . du borde kolla i denna sidan
http://members3.boardhost.com/HardyPalm/ och denna http://davesgarden.com/pf/search.php ( här skriver du in latinsk namn på en växt sen söker du och sen klickar du på en växt , sen läs ) och denna med klicka på bokstäverna sen tryck på ett växt namn du tycker låter intressant dock har dom både ute och inne blandat här http://www.floridata.com/lists/contents.cfm
kolla runt där bland växterna och sök på växter jag kommer lova dig du kommer snurra runt i stolen av vad dom skriver där .
du borde även läsa boken botanikan ( hette den så) men det är en orange bok läs den , du ska nog sitta skönt i en stål när du läser den så du inte står upp och svimmar av vad dom skriver där .

jag går inte alls klinch och jag är inte så självgod att det är bara min erfarenhet som är något värda du känner inte mig som person det hör jag , skulle jag blir arg eller irrterad då går jag nog klich men det gör vi nog alla . många här som jag lyssnar på och som har stor erfarenhet som kerstin m.m.

och jag säger bara vad jag har fått lära mig och läser på andras erfarenhet . sen kan jag inte hjälpa att det är just dig alla gånger som jag sagt emot i vad dom tål . och som i denna tråd där jag aldrig sagt nåt om att rekommendera frost eller nåt . jag bara skrev vad jag själv har haft min knappast inte som råd eller rekommendationer . som du kanske har förstått så har jag varit lite förvirrad här i denna tråd över saker som en del säger jag skrivet fast jag inte har .

men man odlar på olika vis så är det

exempel här
myrten,oliv,citrus,rosmarin,nerium,dadelpalm,fikon m.m. är växter som lätt tål frost ner till -1c även lägre som -5c

växter som inte tål frost
fikusar,bananer,hoya,trädtomat,pelargon,änglatrumpet,rumsgran m.m. dom här klara sig fint ner till +10c även +5c men vill ha över +5c på natten men går det under +5c blir dom skade går det under 0c dör dom .

så nej fenja jag säger inte att alla gör det jag är faktiskt smartare än så , men bara för jag testar växter ute så tror du säkert jag är en sån ritikgt som är helt fanatiskt med att ha växter ute i frost nee tyvärr jag är inte hysterisk med att testa växter som du verkar tro . du har fått fel uppfattning om mig och jag har kanske även så om dig
Fenja
Som sagt, jag tänkter inte käfta med dig... men att du lyckat övervintra något genom zonknäckeri ett år betyder inte att det funkar i alla andra zoner med och du ger väldigt ofta ganska vidlyftiga råd till sådana som bor i högre zoner... och om växter du inte ens odlat själv.
Läsa kan alla göra tror jag, om man vill skaffa sig kunskap om olika växtslag. Men om man läser lite mer så ser man att det ofta finns vitt skiljda erfarenheter om samma grödor, av människor som odlat i både 10, 20 och 50 år... så man ska kanske undvika att uttala sig så tvärsäkert.
Jag tycker att det skulle vara skönt om du var lite återhållsammare med dina utläggningar och kanske valde att ta upp dem i de sammanhang som de hör hemma.
NU har jag inget mer att säga om detta!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-05-2007, 19:41) *
Som sagt, jag tänkter inte käfta med dig... men att du lyckat övervintra något genom zonknäckeri ett år betyder inte att det funkar i alla andra zoner med och du ger väldigt ofta ganska vidlyftiga råd till sådana som bor i högre zoner... och om växter du inte ens odlat själv.
Läsa kan alla göra tror jag, om man vill skaffa sig kunskap om olika växtslag. Men om man läser lite mer så ser man att det ofta finns vitt skiljda erfarenheter om samma grödor, av människor som odlat i både 10, 20 och 50 år... så man ska kanske undvika att uttala sig så tvärsäkert.
Jag tycker att det skulle vara skönt om du var lite återhållsammare med dina utläggningar och kanske valde att ta upp dem i de sammanhang som de hör hemma.
NU har jag inget mer att säga om detta!
Mvh
Fenja

har jag sagt att det ska funka i andra zoner , så när lilla vän har du hört mig säga att folk ska plantera sådan växter jag har nej just det det har jag inte och jag är mycket väl medveten om vad som klara sig i zon 1-2 och jag säger knappast till folk att plantera sådana växter i högre zoner än 2 , leta gärna fram dina påstående så jag vet tack ( och dom råd jag har get till personer i högre zoner gällde inte över vintern )
( och mina växter kommer jag övervintar så länge jag lever å det kan du skriva upp plus mina flesta växter är vanliga trädgårds växter ,kolla gärna min lista på min profil ) .
å nej det gör jag inte att säga till folk plantera växter som jag har i högre zoner . och jag har skrivit upp vintern 04-05-06-07 så jag vet hur vintern är och det är allmänt känt att det är inte bara jag som har sånna växter på friland . tycker du inte ska diskutera saker du inte vet nåt om . jag ger inga vidlyftiga råd tyvärr . och jag uttalar mig inte tvärsäkert om sånt jag inte kan. säger igen tyvärr det gick inte . och jag kommer fortsätta skriva på mitt sätt det är inget folk kan säga till om att jag ska sluta med och jag kommer även fortsätta med mina råd .

PS du glömde ett år till min vän och jag ser framemot flera år av mina odlingar som för övrigt trivs rätt så bra i min trädgård . och det är ju bra att sånna som jag finns nu när det blir allt varmare så tur där finns några i Sverige som kan introducera nya växter,, heja zonknäckeri
Sollan
Förstår inte detta gnabbas. Min personliga erfarenhet är att änglar (liksom många andra växter) Mår pyton av att ställas ut i vårsolen direkt från vinterförvaringen, om de inte skyddas av fiberduk eller skuggläge.
Att de tål kalla nätter bättre på hösten.
Att jag - trots detta- inte törs chansa på att de klarar minusgrader utan täcker dem med fiberduk när de första frostnätterna väntas på hösten.
Att jag väcker dem med vattning och sedan avhärdar innan jag planterar i ren påskossa. Då kan jag inte flytta dem längre...
Men jag kanske klemar bort dem i onödan... ? wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sollan @ 04-05-2007, 21:28) *
Förstår inte detta gnabbas. Min personliga erfarenhet är att änglar (liksom många andra växter) Mår pyton av att ställas ut i vårsolen direkt från vinterförvaringen, om de inte skyddas av fiberduk eller skuggläge.
Att de tål kalla nätter bättre på hösten.
Att jag - trots detta- inte törs chansa på att de klarar minusgrader utan täcker dem med fiberduk när de första frostnätterna väntas på hösten.
Att jag väcker dem med vattning och sedan avhärdar innan jag planterar i ren påskossa. Då kan jag inte flytta dem längre...
Men jag kanske klemar bort dem i onödan... ? wink.gif

mina får inte heller frost på våren , lägger över grön vinterväv på dom
Gillan
Och mina kommer inte att få frost på hösten heller hädanefter! Men det är jag det. Jag är inte intresserad av om de överlever. Jag vill ha vackra ståtliga Änglar utan skador och därför tänker jag inte utsätta dem för nåt de bevisligen inte tycker om en gång till tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 04-05-2007, 21:49) *
Och mina kommer inte att få frost på hösten heller hädanefter! Men det är jag det. Jag är inte intresserad av om de överlever. Jag vill ha vackra ståtliga Änglar utan skador och därför tänker jag inte utsätta dem för nåt de bevisligen inte tycker om en gång till tummenupp.gif

jag ska inte ge min frost heller , men jag tror dock också att min kommer bli en buskig å ståtlig änglatrumpet även då fast den fick frost . dom växer så snabbt så skadan syns inte . mer än att blomningen uteblir om Y delningen fryser veck . som du själv skrev

men jag bara menar skulle det nu råka hända att ens ängel är nere runt 0c +5c så skadas den inte och skulle det råka bli frost så kan den återhämta sig . men dock inget man ska utsätta en änglatrumpet för ( frost alltså )
Gillan
Helt överens nu flaxss tummenupp.gif yes.gif
MariaS
.
Blåbär
Det blev ju en riktigt intressant debatt. Olika erfarenheter alltså. Men att jag gjort alla fel man kan göra är glasklart. Återstår att se hur stackarn tar det hela. Jag lovar att återkomma och berätta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon