Vill gärna ha lite tips på perenner eller låga buskar som skulle trivas i mina två rundlar på framsidan av huset där de endast får kvällsol. Dessutom ska de vara lättskötta eftersom vi flyttar ut till stugan och bor där hela sommaren. Längst bak i dessa rundlar står ett par gamla Rhododendron
Hosta, lungört, daggkåpa, ulleternell och vintergröna funkar bra i skugga.
Mvh
Fenja
Ja Hosta och Daggkåpa har jag haft mina funderingar på men vill gärna ha några lite högre perenner också att varva med
Höstflox, stormhatt, praktlysing, gullspira, höstaster och såpnejlikor har jag odlat med samma förutsättningar innan, de blommar kanske lite senare, men det funkar!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
04-05-2007, 18:32
skimmia ( vinterbär ),ormbunkar,akleja,vallmo,plymsperia,förgätmejej,viol,skugg tåliga gräs ( kanske några stavfel !?)
några fler som nog skulle trivas hos dig
Aha går Plymspirea i skugga. Det har jag ju några delade plantor på stugan fast där växer de i full sol. Funderade också på Dagliljor funkar det i ett sådant läge???
Min erfarenhet är att blomningen blir mycket sämre på dagliljorna om man har dem i skugga. Astillbe funkar bra i skugga med kom jag på.
Mvh
Fenja
Huga Astilbe det har jag ju också att dela på stugan. Då kanske Dagliljan får vara för det är ju själva blomningen som är ide´n med den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.