Hannifer
Jag har beställt och fått hem några babyplantor av S. lateriflora. happy.gif Jag har "bara" balkong, så jag planterade dem snabbt i en kruka med plantjord. Men vad ska jag göra med dem nu? -De står på fönsterbrädan och ser lite ledsna ut... På nätet hittade inga bra odlingstips... Jag vågar väl inte ställa ut dem? confused.gif
Christoffer
En del sidor skriver att den ska stå i vanlig trädgårdsjord och ha det soligt, medan andra att den ska ha det lite näringsfattigt och lätt skuggigt.

Min erfarenhet, dock från frö, är att den gillar mycket sol, men inte mycket värme, och att den gillar fuktig jord som vill torka ut
emellanåt. Min har fått stå i sanduppblandad eller enbart kaktusjord (glömt bort vilket av det det var), vilket många av mina perenner tycks ha gillat.
Jag har odlat en på balkong och en inomhus, som ett experiment för att se hur bladen påverkas.
Kan du gissa vilken? rolleyes.gif (Den till vänster har tjockare och mörkare blad och den högra har tunna och ljusgröna)

Hannifer
Så jag ska ställa ut plantorna på balkongen alltså. Det är det att jag känner mig lite nervös för att det bara ska finnas vissen blast nästa gång jag tittar till dem därute... crying.gif Men det kanske går bra om jag vänjer dem vid utelivet lite i taget och täcker dem på natten?
Christoffer
Jag vet inte var du bor, men här i Göteborg fungerade det fint. Jag vet inte hur pass bra färdiga plantor anpassar sig, då jag alltid kör allt från frö, eftersom allt jag köpt i stort sett inte har klarat sig, men jag skulle nog skyddat de en tid, höjt värmen för de med filtväv eller något sådant. Vet du vad för miljö plantorna har stått i innan?
Laterifloran är rätt lättodlad, även om den växer lite dåligt i början, så jag vet inte vad som egentligen kan gå snett.
Om du är orolig, så kan du ju alltid ha de inomhus och successivt vänja de vid vädret.

Hur stora är plantorna egentligen?
Hannifer

Jag bor i mälardalen dv zon 2-3. Plantor och plantor... De är mest rotade sticklingar tycker jag. smile.gif

Förresten så glömde jag säga att dina frösådda var jättefina! Mina frön ville inte gro, trots stratefiering. Det var därför jag skaffade de rotade sticklingarna.

Jag låter dem vara ute lite under dagen, då.

Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon