Full version: Vad är detta?
åsali
Har en rabatt som jag skall gräva ur och sätta nytt i. Men vad jag minns från förra sommaren så finns det lite jag vill spara i den rabatten. Men jag minns inte riktigt hur dessa plantor ser ut utan blommor rolleyes.gif
Så här kommer lite bilder och jag hoppas att ni kunniga här på odla kan hjälpa mig.

Vad är detta?
Är det en lupin?

Vad är detta?
Är det såpnejlika?

Vad är detta?
Har inte en aning...

Vad är detta?
Har inte en aning... En knopp finns där iallafall...

Vad är detta?
Det här finns inte i rabatten, men jag undrar ändå vad det är? Kan det vara kirskål? Eller är det något annat?

Tacksam för hjälp!!!
estet

Vad är detta?
Är det en lupin?

Vad är detta?
Det här finns inte i rabatten, men jag undrar ändå vad det är? Kan det vara kirskål? Eller är det något annat?

Tacksam för hjälp!!!
[/quote]

Lupin stämmer, tycker kirskål stämmer också!
anna_rispan
Halloj!
Jag tyckte första tt det du undrar är såpnejlika ser ut som kirskål...fast det är ju lite skillnad jämfört med den andra kirskålsbilden...hmm

men jag tycker inte det ser ut som såpnejlika...men jag vågra inte vsära. jag tittar inte så noga på mina...å andra sidan har det inte kommit lika långt här hos mig.

Hoppas att du klurar ut det? Ja jsut det. du kan ju alltid bryta av en bit o lukta. kriskål luktar på ett speciellt sätt.
jegi
Andra och femte bilden är kirskål. Tredje och fjärde ser också ut som ogräs.
jakob
tredje och fjärde ser ut som min gula vårkrage, vet inte om dess namn är så, men den har som små gula prästkragar tidigt på våren,,kirskål och lupin är det också,, man kan göra stuvning på kirskål,, nyttigt och inte särskilt gott,,spenat likt,,kirskål mad.gif är lite jobbigt att få bort,,
mv hälsning Jakob
Fenja
1. Lupin
2. Kirskål
3. Vårkrage
4. Vårkrage
5. Kirskål
Mvh
Fenja
åsali
Tack för alla svar!
Ser nu att jag lagt in samma bild två gånger, haha!

Den här undrar jag också över:

Vad är detta?
Kanske detta är såpnejlika?
lisan
Det tycker jag ser ut som riddarsporre.
mamamaggan
Den sista bilden är riddarsporre eller stormhatt.
Fenja
CITAT (mamamaggan @ 03-05-2007, 22:21) *
Den sista bilden är riddarsporre eller stormhatt.

Håller med, lär mig aldrig att skilja på dem...
Mvh
Fenja
åsali
öh, um... okej!
Kan vara riddarsporre eller stormhatt. Jag sökte lite på bilder på google och vad jag minns så har jag den ena eller den andra i rabatten... Minns inte riktigt hur den ser ut, den som kommer i min rabatt.

Men hur ser då bladen på såpnejlika ut? Det är nog den enda växten jag verkligen vet att jag har där. Förutom lupinen då.
Jag gillar såpnejlikans utseende så jag vill ha kvar själva växten, men inte där.
Fenja
Såpnejlika

Bättre bladbild

Mvh
Fenja
estet
Har en riddarsporre vars blad ser ut så där...azurriddarsporre kolla även kinesisk riddarsporre.

edit: lägger till en bild där man bladverket kan anas...

[attachment=2021:azur_2.jpg]
soulfire
jag har en stormhatt som ser ut sådär... min riddarsporrar är mer som lönnlöv liksom.
ett tips att känna igen kirskål är att den brukar ha en lila knut på stjälken nere vid jorden och sen luktar den rätt speciellt

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon