mattelilja
03-05-2007, 18:28
Hej hej, allihopa!
Jag har en liten balkong i norrläge zon 2 och jag undrar om ni tror att det är någon idé att sätta grönsaker (paprika och tomat) där? Sammanlagt är det väl sol ca 3 timmar per dag men det kanske inte är tillräckligt. Skall jag prova att göra det i ett litet drivhus eller är det bara att glömma?
tacksam för svar!
Bladgrönsaker är betydligt säkrare i skuggigare lägen, t ex kålväxter, rädisor eller sallad. paprika och tomat kommer att växa, men det är tveksamt om det blir speciellt mycket frukt, samt om de i så fall mognar.
mattelilja
04-05-2007, 19:44
Tack för svaret! Åh vad bra! då slipper jag förhoppningsvis köpa besprutad sallad i sommar. hur är det med ärtväxter och bönor, är det någon idé att försöka tror du?
Jag har provat odla mungbönor och sockerärter på balkongen. Jag tror att jag hade alldeles för små krukor så det blev inga stora skördar, men om du tar en rejäl kruka (snarast en hink) borde det fungera utmärkt. Glöm inte att gödsla. Om du ska odla brytbönor eller vaxbönor kan du välja en störböna av något slag och sätta den att slingra upp för en hög pinne, så får du mer skörd "per kvadratmeter".
mattelilja
06-05-2007, 21:13
tack för tipsen, skall prova sockerärter då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.