Full version: Okänd Clematis
Lady Hamilton
Jag har en Clematis som jag inte vet vad den heter. Den växer i en kruka i uterummet Och just nu blommar den så fint skulle vara roligt och veta om den har något namn

[attachment=2001:PICT7788.JPG]
[attachment=2002:PICT7791.JPG]
ewa zon 3
Tittade lite i min tjocka katalog från F.M. Westphal och jag gissar på
Clematis florida 'Sieboldii' syn Clematis florida 'Bicolor'
Bilder från Google: Clematis florida 'Sieboldii'
Men din ser lite smalare ut i de vita blombladen.
Urtjusig hur som helst bravo.gif

/Ewa
Gillan
Har absolut inget att tillföra förutom att den är jättevacker yes.gif , kanske kan bli ännu ett tillskott till samlingen. Har nämligen ingen vit ( förutom en alpclematis med pytteblommor). Mitten var ju dessutom pricken ävet Iét.
Lady Hamilton
Ewa Jag tror nog att du hittat rätt Tack för hjälpen smiley_small_hug.gif Och Gillan Ja den är underbar.......den måste även du skaffa yes.gif
Kajsa
Habegäret gick i topp, var har du köpt den ? Klarar den växa ute, zon ? Är det en klematis mer för uterum ?
Många frågor, gillar klematis.
Lady Hamilton
Ja du Kajsa g.gif Jag frågar mig samma sak själv Försökte kolla lite på de länkar som fanns i Ewa:s inlägg Men tyvärr är jag urusel på "utrikiska" så jag får nog fortsätta och leta information ( flirting.gif om ingen av er andra hinner "före" mig) Just nu har jag lite "tids nöd" men jag skall försöka hitta mer information senare kompiskram.gif
Gillan
Den här infon hittade jag hos Bakkers. Hoppas den kan komma till nytta tummenupp.gif . Det står visserligen zon två om den, men ärligt talat har jag aldrig tittat efter när jag köpt mina Clematiser!! Jag kanske har flera st som det bara är zon två på -fear-.gif giggle.gif
http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...&R=3046-027
Kajsa
Ja nu har jag beställt den, dyr var den och jag lär få ha den i kruka. Är det inte det företaget som det skrivits en del fult om här på Odla ?? Ska bli spännande och se kvalitén, så blev det också en läcker randig Austinros. Så det kan gå frestare. biggrin.gif
Lady Hamilton
Kajsa Jag måste erkänna en sak.................... blush.gif
Clematisen är ÄNNU vackrare i verkligheten än vad
den är på bilden ....................
Gillan
CITAT (Kajsa @ 04-05-2007, 20:37) *
Ja nu har jag beställt den, dyr var den och jag lär få ha den i kruka. Är det inte det företaget som det skrivits en del fult om här på Odla ?? Ska bli spännande och se kvalitén, så blev det också en läcker randig Austinros. Så det kan gå frestare. biggrin.gif

hihi, Kajsa! Det var ju inte det som var syftet. Letade ju bara efter info åt er giggle.gif . Hoppas du blir nöjd med den. Själv ska jag handla Clematiser nästa vecka på en av K-stads plantskolor. En " Purpurea plena Elegans" och så den här om de har dem.
Azola
Den är verkligen tjusig, kan inte påminna mig om att jag ens sett den i någon katalog...förrän nu då wink.gif
nillaj
Det kan vara en hybrid som heter Viennetta.
Köpte en sådan förra året och satte ut den i höstas.
Upptäckte sedan att den borde ha bott inne på vintern och avskrev den när inget syntes...
Men nu kommer den!
Lady Hamilton
Ville bara visa hur min Clematis blommar i år tummenupp.gif

[attachment=16415:DSCN0133_kopiera.jpg]

Finn Klematis
Hej !

Eva har helt rätt. Det är en Florida Siboldina Bicolor. Den är inte vinterhärdig.
Mycket vacker, lämplig för krukodling,om man har möjlighet att övervintra ljust
och frostfritt.

Finn.
Kajsa
Då får vi hålla tummarna då att den lever. Hade min nergrävd i rabatten sommar, skyddat läge och insnurrad i vinterväv sedan i höstas. Jo den gör sig nog bättre i kruka, kom bort mellan rosorna.
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 07-04-2008, 15:44) *

WOOOOOOOOOOW vill fortfarande ha den är ju såååå vacker wub.gif
stennie
Alltså...det borde vara förbjudet att visa sånna bilder.. rtfm.gif ..

Nu har jag suttit här hur läng som helst och försökt hitta var man kan köpa den ! help.gif Någon som vet?
Finn Klematis
CITAT (stennie @ 08-04-2008, 23:20) *
Alltså...det borde vara förbjudet att visa sånna bilder.. rtfm.gif ..

Nu har jag suttit här hur läng som helst och försökt hitta var man kan köpa den ! help.gif Någon som vet?

Hej!

Krister Cedergren Råå har den. I Trelleborg kan Du nog ha den ute över vintern.

Finn.

CITAT (Lady Hamilton @ 07-04-2008, 15:44) *

Hej!

Vi Kanske ses på mässan. Jag har föredrag varje dag.

Finn.
stennie
thanks.gif thanks.gif thanks.gif

Ska sätta den på ett skyddat ställe.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon