Full version: Tagetes lucida
Christoffer
Jag har två tagetes lucida-plantor som helt har sloknat.
Jag ska inom den närmsta tiden plocka löven från den.
Nu undrar jag... ska man slänga rotstockarna eller kan
man ha de till nästa år?
Måste man klippa ner växten för att det ska komma upp
en ny nästa år?
Ska den stå ute över vintern?

Please help me...
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tagetes lucida är ettårig så man får så nya plantor varje år.

Men vad har hänt med dina plantor ifall de slokar?? Tagetessorter brukar ju leva längre än till juni, de brukar ju vara fina en bra bit in på hösten.
Christoffer
Jo, antagligen är det för att det har regnat mycket här i Göteborg, och så har det varit väldigt blåsigt, jag tror att det är det. Jag har de i balkonglådor. Nåja, nu är den plockad i alla fall, det gav en stor skörd.
Christoffer
Nu såg jag att på etiketten på mina tagetes lucidor så står det "sticklingsförökad härdig perenn", men i blomböcker så är den ettårig.

Vad ska man göra? Ska man släga rötterna eller inte?
Man blir ju helt förvirrad.... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såg i Botanica att den är flerårig men den kan inte övervintra här i sverige så här räknar vi den mera som ettårig, många av de andra ettåriga växterna här i sverige är fleråriga i varmare länder. Tror inte att växten överlever ifall du klippt ner helt nu och det inte finns det minsta gröna blad.
Man kanske kan få T. lucida att övervintra ifall man tar in dem i svalt utrymme på hösten då borde det finnas lagrad näring i plantan så att den klarar sig ett tag, men då bör man nog inte klippa ner dem helt vid skörd.

Testa nästa år att så flera plantor och se till så att de har bra dränering, näring, vatten mm. och skörda genom att ta några enstaka blad från varje planta istället för total skördning då bör plantorna kunna leva längre.

Tagetes är lättförökade med frö, och frö till T. lucida säljer impecta.

Du kanske även ska låta några gå upp i blom och se om de sätter frö då slipper du köpa frön nästkommande år ifall du använt hela påsen.
Christoffer
Jo, det har bildats några knippen med frön, så jag har till nästa år smile.gif
Prizzen
Hej! Jag har jättefina T lucida i krukor ute och undrar om jag kan övervintra dom i källaren eller behöver de mer ljus tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon