Full version: Mina flugor
Piccante
Nu hör inte jag till de större flugentusiasterna men jag tyckte faktiskt att denna fluga var riktigt vacker. Vet någon vilken art det kan vara? Stor var den oxå, skulle tippa på att den var över 1cm lång, nästan upp mot 1,5. Den satt och solade på en ekstam.

Fler bilder på flugan och ytterligare en fluga finns i mitt album album beetles and bugs.
amaira
JAAAAA!!! En fluga!!!! thanks.gif *lycklig*

Det är faktiskt en broms. På den här bilden syns det på de grönrandiga ögonen.
Nu ska jag titta i ditt album också.
amaira
Den andra flugan du har fotat, är en parasitfluga. Grön parasitfluga, gymnoseta viridis. Den sitter ofta och solar/vilar på trädstammarna den här årstiden. Det är den vackraste av alla de grönsglänsande flugorna, tycker jagi alla fall.
amaira
Så är vacker är en broms när man bryr sig om att se henne djupt in i ögonen. biggrin.gif

KURT
CITAT (amaira @ 04-05-2007, 09:01) *
Så är vacker är en broms när man bryr sig om att se henne djupt in i ögonen. biggrin.gif

Fast det ser ju snarare ut som om hon har solglasögonen på sig.
Piccante
Tack amaira för namnen på flugorna thanks.gif Är båda de gröna flugorna av samma art tror du? Jag har bilder på 2 gröna flugor vilka är tagna på olika plasts och vid olika tillfälle. Grön parasitfluga, Gymnoseta viridis, heter i Insekter i Europa (Chinery, M) Gymnochaeta, men de har kanske ändrat namn sånt händer ju. Ska skriva in namnet i mitt album så jag kommer i håg det. Gissade själv på Lucilia ceasar först, men det finns visst fler gröna flugor. Man lär sig alltid något nytt var dag tummenupp.gif
amaira
Gymnochaeta är det korrekta namnet vad jag förstår. blush.gif Sorry. Vet inte var jag fått det andra ifrån, har skrivit det i min "bild-identifierings-fil" jag har i datorn.

Det ser ut att vara samma fluga, ja. Att det är just den gröna parasitflugan ser jag på att den har borst på bakkroppen. Många parasitflugor (inte alla) har sådana borst.

Det finns flera olika arter grönglänsande vackra flugor bland både "spyflugorna" (Lucilia t.ex) och husflugesläktet. Även om andra flugor kan vara "håriga" på baken, har de inte dessa styva borst som parasitflugor kan ha.

Här är en länk till "din" fluga. Söker man på nätet och söker på "bilder" så får man ganska många svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon