Full version: Planering av häck
MartinaEriksson
Hej!

Har nyligen flyttat in i ett nybyggt hus utanför Västerås (Örtagården) utan någon som helst trädgård. Tomten gränsar till allmänning och vi vill gärna ha någon form av tomtavgränsning för att markera att det här är vår tomt. Vi har en sträcka på ca 35 meter som vi tänkt plantera häck/buskar/staket. Är det någon som har ett råd på häck som är hyfsat billig, lättskött och som blir tät framöver. Den måste vara giftfri ( i allafall inga bär på buskarna).

MVH Martina
zine
Måbär kanske? Barrotade plantor borde inte vara så dyra dessutom är bären inte giftiga...
emmapemma
Avenbok? Vacker, behåller löven på vintern (som bruna torra löv). Bör väl iofs. klippas, men det är ju lätt flirting.gif
Cilla
Heter det Örtagården, och ni har barn? En frukthäck förstås! Slå med det sökordet i denna avdelning får du bilder och exempel.
MartinaEriksson
Tack för tipsen. Jag blev nyfiken på måbärshäck. Ska kolla upp det lite mer. Undrar oxå om brudspirean blir väldigt risig annars tycker jag mycket om den busken och kan tänka mig den som häck.

Martina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon