Har någon provat att dela kardemumman, min är för stor.
Törs jag??

Undrar Ann.
Rooibos
12-01-2004, 12:11
Det värst vad du fått vänta på svar!
Jag har delat min kardemumma flera gånger i sammband med omplantering och samtliga plantor har överlevt. Med andra ord: Shoot!
/R
Hej
Jag läste om den i en bok och det stod att det gick att dela den på våren då man planterade om den . Det är tjocka rhizomer som växer under jorden och dom växer i sidled och bildar tätt med rotskott.
Du vill inte sälja en planta till mig då du delar den ?
Hör av dig.
Hälsningar Ramona
Ställer mig också jättegärna i kö på att få köpa en planta av dig om du får över. Hör gärna av dig i så fall
Eva St
Jag har precis lagt ut en efterlysning. Har du någon liten bit kvar är jag väldigt intresserad
Jag har också delat kardemummaplantor ett par gånger och de blev finare efter delning än vad de var innan!
Hej "Nutten" - har du nån kardemummaplanta till övers är jag intresserad!
mvh
Ann-Louise i Lycksele
Email: alnilsson74@hotmail.com
Är också jätteintresserad om du skulle ha fler
Eva St
Hej
Jag är oxå intreserad om du har någon över
Hälsningar Ramona
ramona.sjostrom@telia.com
Tyvärr har jag inga över just nu, får återkomma en annan gång! Nån mer än jag som förresten tycker att kardemummabladen luktar jättegott?
Vad synd!!! Någon som vet om man kan få tag i dem ute i handeln - har inga sett ute vad jag kan påminna mig
Eva St
CITAT
Nån mer än jag som förresten tycker att kardemummabladen luktar jättegott?
De luktar verkligen gott. Det gör även ingefärsbladen. På ingefäran märkte jag att det kom "vattendroppar" i bladspetsen varje kväll, de smakade oxå ingefära.
Det går ju att köpa hela kardemummafrön, kommer inte ihåg om jag satte frön eller hur jag fick en kardemummaplanta...(många år sedan nu ) men ska prova och sätta frön i vår. Borde väl funka att driva i växthuset?
Jag hittade Kardemummaplantor i Örtagårdens sortiment!
Örtagårdens hemsida...
Hur sköter ni era plantor förresten?
Jag sköter min kardemummaplanta väldigt illa,eller inte?den står i vatten sedan förra våren!!jag har ett glas fyllt med småsten och plantan,har tänkt och plantera den,jord har jag redan köpt.Tittade nu hur den mår,där är några småplantor ;jag själv vill bara har en,så tre,fyra stycken har jag över.
Först till kvarn gäller.//Renate
Hej
Jag vill ha en planta så hör av dig till mig
Hälsningar Ramona
ramona.sjostrom@telia.com
HALLÅ HALLÅ HALLÅ!!! Räcker det även till mig trooooo??????
Eva St
Hej Renate! Jag försöker också med dig! Vill så gärna också ha en planta!
mvh
Ann-Louise i Lycksele
Ingrid på Västkusten
06-05-2004, 14:27
Sol vilken krukväxt som helst står inne -> gillar ej å torka ut jag försöke rha lite lite svalare på vintern. Och den skjuter skott och villnu i vår ha en större kruka!
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.