Full version: Vad händer?
*Pamela*
Hej!

Mina två plantor av sorten "Red Peter Pepper" blommar för fullt.
Men så fort blommorna vissnat rammlar hela "stängeln" av.
Det blir en brun färg där de brister, ungefär som om de torkar.

Vad gör jag för fel? sad.gif

Kan det vara så att de behöver mer sol? De står just nu i österläge.

blomma.gif
KURT
Man brukar inte behöva pollinera chilipeppar, men annars låter det som att det är problemet?
*Pamela*
CITAT (KURT @ 04-05-2007, 06:51) *
Man brukar inte behöva pollinera chilipeppar, men annars låter det som att det är problemet?

Hej!
Bakom blomman kommer det en frukt, men det är hela "stängeln" som ramlar av sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Storlek på plantan? Och storleken på krukan? +Vad får växten för näring?
hnorbeck
Prova att handpollinera dem, det brukar göra susen. Riv av en tunn kort remsa hushållspapper som du rullar till en liten "snabel" och vispa runt den i var och en av de öppna blommorna. På morgonen verkar de i mitt tycke ha mest pollen, särskilt soliga morgnar.
Jonas70
Jag skulle oxå tro att det är ett pollineringsproblem. Själv så brukar jag använda en tunn smal pensel.
*Pamela*
CITAT (hnorbeck @ 04-05-2007, 20:55) *
Prova att handpollinera dem, det brukar göra susen. Riv av en tunn kort remsa hushållspapper som du rullar till en liten "snabel" och vispa runt den i var och en av de öppna blommorna. På morgonen verkar de i mitt tycke ha mest pollen, särskilt soliga morgnar.

Hej!
Tack för hjälpen! blomma.gif
Jag har vispat runt i blommorna med hushållspapper,
bör jag göra det varje morgon?, så nu får jag hoppas att det blir frukt smile.gif

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2007, 09:18) *
Storlek på plantan? Och storleken på krukan? +Vad får växten för näring?

Ena plantan är ca 45 cm och den andra ca 50 cm, de står i varsinn 10 literskruka smile.gif
myrtille
Varför pollinera för hand? Chillis är väl självpollinerande, eller har jag missat nåt?
Eva 33c
Även om de är självpollinerande, dvs att pollenet från en blomma kan befrukta pistillen i samma blomma (till skillnad från korspollinering, där pollenet kommer från en annan blomma på växten) så händer det att inte ens detta sker om man har plantorna inne där luften står stilla och inga insekter rumsterar om. Det kanske räcker det att "skaka" lite på blommorna, eller som jag läste någonstans, att blåsa på dem, för att få pollenet att fastna på pistillen. När växterna står ute är detta inget man behöver fundera på, det sköter sig självt.
myrtille
Oki, då förstår jag. Jag har mina plantor ute så det har aldrig varit något problem.
ohlson
Även tomatplantor mår bra av att bli ruskade när de har blommor för större skörd av tomater.
Susanna
Hej!

Om du har plantorna ute så kan det vara problemet. Har läst i en chilibok att chilin släpper blommorna om temperaturen går under 15 grader.
*Pamela*
Hej!

Nu har jag pollinerat dem själv ett tag med hjälp av hushållspapper.
Men de fortsätter fortfarande att falla av ranting.gif

Jag undrar om det kan vara för att de står i fönster mot öster,
lite sol på morgonen, sedan endast ljust.
Kanske ska jag flytta dem till söderfönster? g.gif

Alla bär frukt, bakom blommorna sitter det frukt, men hela stängeln ramlar av.
Och fästet till stängeln blir mörkbrunt. sad.gif

blomma.gif
Jonas70
Jag brukar använda mig av en liten pensel vid pollinering, och det brukar fungera alldeles utmärkt.
Jag tror inte det har att göra med att de står i ett öster-fönster. Hur stor är plantan? Hur stor kruka?
Eva 33c
Men det verkar ju inte var problem med pollineringen, eftersom du säger att det först kommer en liten frukt som sedan bara ramlar av. Av någon anledning vill inte din växt satsa på frukt än. Det kan bero på att den behöver större rotsystem först ( har den rotat igenom sin kruka kanske det är dax för en större?) kanske kan det vara brist på ljus i allafall, så den satsar den energi den får på tillväxt hellre än frukt.
Bara lite funderingar som kanske kan ge någon idé.
noora
Jag har nån gång haft liknande problem på vissa chiliplantor. Jag har för mig att det gick över när det blev bättre väder (varmare och ljusare).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon