Full version: Ligusterfrågor
ruggis
Efter att ha renoverat inomhus ett år är det nu dags att ta tag i trädgården. Viljan är stor men plånboken liten. Jag har satt upp ett typ gunnebo stängsel mot vägen och innanför den skulle jag vilja plantera en ligusterhäck som så småningom ska växa in i stängslet och nu har jag hittat en nätbutik bakker som säljer en vintergrön liguster till ett mycket bra pris. Det jag funderar på är att jag bor i gränsen mellan zon 3 & 4 och det står att den är härdig i zon 2-3. Och jag vill ju inte stå där dumsnål no.gif utan häck efter vintern. Sen undrar jag hur brett och djupt dike jag ska gräva för att plantera barrotade små häckplantor vi har endast någon centimeter jord sen är det sand och sten. Hoppas att någon vill svara för imorgon ska här grävas sweatingbullets.gif
Cilla
Vintergrön liguster skulle jag inte satsa på om jag inte hade minst en zon varmare än den kräver. Bakker skulle jag inte heller köpa fleråriga vedartade växter av, vill du ändå chansa med dem så ställ frågor om varifrån plantorna kommer och hur deras växtgarantier ser ut. Får du inte tag i dem per telefon eller får bra svar så får du nog inte det sedan heller om alla plantorna skulle vara av kass kvalitet. Bakker är inte kända för att seriöst vilja hjälpa sina före detta kunder med ev problem, de satsar på nya hela tiden.

Om marken består av sten och sand skulle jag inte heller satsa på liguster från ett annat ställe. Oavsett om du häller i mängder av jord i början så är ett stenställe ett stenställe, och det finns häckbuskar för sådana också.

Rosor som flera av pimpinellerna och rugosorna eller måbär eller några av spireorna.

Åsa, mälardalen zon 2
Nej Bakker är ingen firma att rekommendera (det finns många tidigare ej positiva erfarenheter av detta företag ifall man läser tidigare inlägg om firman här på forumet) + de var ju ganska dyra ifall man vet att man kan få plantor från en bra postorderfirma för ungefär samma pris ex. kan man hitta ungefär samma pris hos Hortogreen som brukar få bra kritik och de levererar plantorna ända hem till dörren.

+Det kan hända att någon av trädgårdsbutikerna där du bor har ett bättre pris + jag skulle inte heller satsa på vintergrön liguster i din zon den lär fälla löven då kan man ju likväl satsa på vanlig liguster eller några av de sorter Cilla föreslår.
ruggis
Tack för svaren. Jag hoppar över den vintergröna från bakker. Har ni några andra förslag på häcksom kan trivas här. Jag vill ha en hög formklipp som ska skydda från insyn från en ganska trafikerad väg. Och det är inte stora stenar i marken utan mest sand. jag har börjat att gräva ett dike som är 40 cm brett och 50 cm djupt räcker det? Kan jag använda sandjorden och blanda i matjord i den eller ska det vara ren jord? Mycket frågor blir det......... confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon