Full version: crystal apple
cultura
Har sått fröer av crystal apple, en liten rund gurka. Finns det någon som har erfarenhet av denna växt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har odlat växten den är även känd under namnen lemon och äppelgurka. Det är i stort sett en vanlig gurka av gammeldags typ (måste pollineras, får kärnor) fast den är rund. Frukterna bör skördas medans de är små (ca 4-5cm) och ljust grönaktiga, när de blir större och gula blir också kärnorna större och hårdare.

Precis som andra gurkor gillar den inte kyla så man kan inte plantera ut den så tidigt.
Gillan
Nää, erfarenhet har jag inte, men jag väntar febrilt på att de ska gro nu giggle.gif . Har satt dem direkt i växthuset och hoppas på en vidunderlig skörd whist.gif

Hoppas det kommer nån som verkligen har erfarenhet tummenupp.gif

Oj! Åsa hann dit med bra råd och jag passar på att tacka!

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2007, 09:00) *
Jag har odlat växten den är även känd under namnen lemon och äppelgurka. Det är i stort sett en vanlig gurka av gammeldags typ (måste pollineras, får kärnor) fast den är rund. Frukterna bör skördas medans de är små (ca 4-5cm) och ljust grönaktiga, när de blir större och gula blir också kärnorna större och hårdare.

Precis som andra gurkor gillar den inte kyla så man kan inte plantera ut den så tidigt.

Jag har även " melongurka", är det nån större skillnad på de två?
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte odlat melongurka men tittar man i SKUD är det en gurka (Cucumis sativus) och ingen korsning så odlingen borde vara som för gurka och med tanke på att impecta skriver att det är en äldre sort är oddsen stor att den behöver pollinering 15cm långa säger impecta om frukterna.

Kom på att jag hade bild på Chrystal apple i mitt album, en övermogen en för den hade hunnit bli gul

Gillan
Hmm, spännande! Den växer så fint i mitt växthus nu och är ca 15 cm hög. Fast jag har satt några reservkärnor om det skulle gå åt skogen. Allt för att gardera mig. Fläkten går igång när det understiger 10 grader giggle.gif . Tack Åsa!
cultura
Tack för informationen. Jag väntar med spänning på att se hur dom blir.
Eva 33c
Vill bara tillägga att den är väldigt krispig och god. Jag har odlat den varje år under några års tid. Det gäller bara att plocka dem som små, som Åsa skrev.
En riktigt varm sommar har jag fått bra skörd även på friland, men annars är det växthus som gäller för mig i zon 5.
hnorbeck
"Lemon" alias "Crystal Apple" är väldigt god i mitt tycke - krispig och söt. Förra sommaren blev mina vanliga "västeråsgurkor" lite beska p.g.a. torka, men "äppelgurkorna" drabbades inte lika mycket av detta. Kan vara bra att veta om man planerar att resa bort och inte har vattningen ordnad.
ingrid fuxwall
Vad bra att jag fick veta vad det kommer att bli av fröna jag satt!
Namnet sa mig inget och det var ett bra tag sedan jag köpte fröna.

ingrid
Gillan
Idag har jag kunnat smaka min första "crystal apple"! Först tredje omgången frön/plantor överlevde så att de verkligen började växa. Sen har de växt på riktigt bra, blommat för fullt, men inte gett nån frukt. Men nu kommer det gurkor överallt och den första smakade jag som sagt nu på morgonen. Den var jättegod tummenupp.gif

Nästa år får jag nog dock göra nåt annorlunda så jag får skörda lite tidigare rolleyes.gif

Däremot har jag inte tillstymmelse till nån frukt på melongurkan dunno.gif

Hur har det gått för er andra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon