Full version: Rund perennrabatt
papegojflickan
Har grävt fram en gammal rund rabatt. Under allt ogräs fanns en gammal fin bondpion.
Rabatten är alltså rund, ca 8 m om man mäter runt, blir det 4 m i diameter?
Nåväl, i mitten pionen, sen vill jag ha The Fairy - ros, men sen är det stopp.
Hur ska jag plantera? Vill ha växtförslag, o förslag om hur jag ska ställa växterna i en rund rabatt.
Den ligger i full sol , näringshaltig jord, ganska skyddat läge.

Snälla snälla kom med förslag o hjälp mig. Detta är min första perennrabatt.
Fenja
Höga växter i mitten och lägre utåt kanterna så att du ser och kan njuta av allt du planterar där, från alla håll. Ligger rundeln så att du i stort sett ser den från bara ett håll, så sätter du de höga perennerna längst bak. Nu vet jag inte vilken zon du bor i, men i det läget kan du troligen välja och vraka precis vad du vill ha.
Åk till en handelträdgård och titta på växter och välj ut vad du tycker om, det är jättesvårt att komma med förslag när man inte vet det wink.gif.
Mvh
Fenja
Marit O
Jag håller på med en solrundel till min skånska have och den är nog ca 4 meter tvärs över. I mitten står flaggstången, runt den fyra pioner, min älsklingsblomma. Utanför och runt dem ärvda tulpaner av en senblommande rosa sort . Häck runt hela härligheten av lavendel. Jag funderar också på vad jag kan ha som sällskap till pionerna när tulpanerna vissnar ner. Tills vidare tänkte jag så rosenskära där, men tar gärna emot förslag på fler perenner. Jag har full sol i min solrundel.
olgak
CITAT (papegojflickan @ 04-05-2007, 10:30) *
Har grävt fram en gammal rund rabatt. Under allt ogräs fanns en gammal fin bondpion.
Rabatten är alltså rund, ca 8 m om man mäter runt, blir det 4 m i diameter?
Nåväl, i mitten pionen, sen vill jag ha The Fairy - ros, men sen är det stopp.
Hur ska jag plantera? Vill ha växtförslag, o förslag om hur jag ska ställa växterna i en rund rabatt.
Den ligger i full sol , näringshaltig jord, ganska skyddat läge.

Snälla snälla kom med förslag o hjälp mig. Detta är min första perennrabatt.

Du kan ju ha flera olika pioner i samma rabatt, det finns med olika blomningstider så kan man sprida blomingen lite smile.gif. Bondpioner blommar tidigt.

Blå kantnepeta som kantväxt, eller jättedaggkåpa, eller lavendel kanske?

Riddarsporre är väldigt pampigt tycker jag, de blir höga, så de får i så fall vara i mitten.

Om man vill ha någon blomning på hösten också, så finns ju echinacea i samma färgskala (vinröda/rosa och vita).
myy
Hur har det gått med era runda rabatter?
Har ni bilder?

Jag är själv i startgropen för en upphöjd rund rabatt med diameter på ca 4 meter. Jag har nästan fyllt den med jord och sedan skall jag bara vänta in sommarrean (som jag hoppas kommer). Fast jag vet inte vad jag skall ha i den. Några plantor står dock och väntar på utplantering och några malplacerade växter söker ny rabatt. Frågan är bara om rundeln är rätt plats för några av dessa hemlösa växter? Vilka tror ni skulle funka i min runda, soliga rabatt?

- 1 Constance Spry (ros)
- 2 Bonica (ros)
- 1 Brokbladig rosenprakttry
- Några rosenstavar
- Några vita myskmalvor
- 5 Tremastarblomma
- 5 Höstanemon
- Flox
Eventuellt kan rosa malva, vit och blå borago, akleja i olika färger och annat "ogräs" som dyker upp här och där ingå med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon