Tullia
Jag funderar på om det skulle kunna vara kul att gå en sådan. Men jag skulle gärna vilja att det verkligen _gav_ något. Gör de det? Någon som testat? Plus och minus? (Jag tänker på sådana på 4-5 gånger, i vuxenskolans regi typ.)

Är rädd att det kan läggas på en så banal nivå att tiden kan kännas bortkastad.
anna_rispan
Jag har inte en aning egentligen. Men är det en kurs så finns det väl en kursplan av något slag. Be o få läsa den o jämför med dina förväntaningar.
Vad kan du sedan tidigare? Är det sådant du redan kan kan det kanske kännas banalt.
Du kan redan grunden eller hur känner du? Är det hur du ska komponera rabatter eller hur man ska veta vilken jord man ska ha vid nyanläggning som du vill lära dig??

Hopaps att du hittar nån kurs som passar! smile.gif
Kvarnvik
Jag gick en sån förra våren och har även gått kurser i andra ämnen på samma sätt. Jag tycker att det känns som att har man lite intresse och kan litegrann så lär man sig inte mycket nytt. Kurserna är så basic att bara de som upptäcker ett intresse under kursens gång blir riktigt nöjda. I kursen som jag gick var det kanske 6 tillfällen och den hette något istil med "designa din egen trädgård" och utlovade att man skulle få lära sig att utforma rabatter efter sin trädgårds förutsättningar och dessutom få hjälp med att planera sin egen trädgård. Vi började med att prata om jord, perenner, buskar osv. På väldigt basic nivå sedan var vi vid ett tillfälle ute och beskar fruktträd. Det var nog den stora behållningen av kursen för min del. De två sista gångerna skulle vi "designa". då fick vi veta att vi inte skulle jobba utifrån våra egna förutsättningar utan efter kursledarens givna, en rabatt och en trädgård.

Jag vill inte verka gnällig och jag uppskattade att jag kunde ställa frågor till kursledaren som jobbar på plantskola och är jätteduktig, tyckte även att det var trevligt att träffa andra med trädgårdsintresse, men så mycket nytt gav mig inte kursen. Jag kunde lika gärna ha läst det i en bok. vuxenskolan och liknande borde ha mer fortsättnings och fördjupningskurser, oftast är det ju så att de som har ett intresse redan har läst det mesta de kan komma över och vill då ha lite mer fördjupade kunskaper.

Detta är även min upplevelse av andra såna här kvällskurser som jag har gått, tex om inredning och liknande. Jag har verkligen gillat kursledarna, men kurserna i sig har inte varit någon utmaning för mig. Till saken hör kanske att jag är lärare själv så jag kanske har förutfattade meningar om hur en kurs ska vara utformad
Tullia
Tack för era svar!

Det jag skulle önska var väl att kursdeltagarnas mål var att designa sina egna trädgårdar med lärarens och de övriga kursdeltagarnas hjälp. Att man sedan skulle gå därifrån med en bra grovskiss. Allt för mycket "generella" föreläsningar blir lätt för banala. Att ha alla plantval gjorda skulle man ju inte heller hinna. Däremot kanske prata om olika trädgårdstyper och vad man ska tänka på för att uppnå vissa stilar. Sedan får man gå vidare själv och lära sig om beskärning, jordsammansättning o d.

Jag får nog gräva (ringa) lite och ställa en massa frågor om jag hittar en kurs som verkar intressant.

Jag har ett ganska bra estetiskt sinne över lag. Men jag är ganska osäker på hur jag ska få ihop det så att det ser ut som jag vill. Jag är dessutom osäker på riktigt hur jag vill att det ska se ut. Jag vill inte missa någon fantastiskt vacker grej jag skulle kunna göra med trädgården bara för att jag har dålig fantasi och kunskap.
caha
Hejsan!
Jag har gått en kurs där lite tid varje gång ägnades år "teori" om trädgårdsstilar och trädgårdsdesign, och en del handlade om den egna trädgården. När det gällde kursdeltagarnas trädgårdar var förutsättnignarna olika men man lärde ändå av varandra. Tanken var att man sista gången skulle presentara sin trädgård, men det var nog bara jag som gjorde det av 7-8 deltagare. Jag uppskattade tiden på kursen och våra i stort sett egenfomulerade "läxor" till nästa gång. Jag hade ett mål och ett verkligt problem i min trädgård att lösa, därför tror jag att jag var mer målinriktad än de som bara ville veta mer om trädgårdsdesign generellt. Nu har jag en grundplan för hela trädgården, och det mest frustrerande med det är att den är på 10-årsnivå! Det finns ingen kurs som kan lösa det åt mig! Mitt tips: Ha ett tydligt mål, då blr det lättare att veta vilken kurs som passar bäst!

Hälsningar,
Camilla
Tullia
Ok.

Då får jag dessutom se till att ha ordentligt med drivkraft och veta någorlunda vad jag själv vill också, så att det inte bara blir ett "jaha".

Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon