Funderar på att så Jättevallmo, gullskära och tusensköna nu i helgen. Direktså i rabatten, alltså. Funkar det nu, om man bor i zon 2 eller 3 (gränsfall vilken jag bor i). Tanken var i så fall att sätta fröna och därefter lägga en täckväv över... kan det funka även om det blir frost framöver? Det är i stugan det gäller och har ingen möjlighet att åka dit varje dag.
Man vill ju gärna att de ska komma igång snarast, men om det är för tidigt är det ju ändå ingen idé.
Någon vänlig själ som vet?
Det KAN ju komma riktigt kalla frostnätter ännu... fiberduken klarar -3 eller -4 grader vill jag minnas. Men jag skulle nog testa om jag vore du... det värsta som händer är ju att du får så om...
Mvh
Fenja
Tack Fenja för snabbt och bra svar! Jag trodde nog att fiberduken höll för mer frost än 3-4 grader... Om jag lägger två (fler?) lager duk då, hjälper det bättre då?
Örtkryddor då, är det för tidigt att sätta ut i landet ännu? Fel forumsdel kanske, jag är ny, så isåfall ber jag om ursäkt.
Två lager fiberduk är bättre och ökar tåligheten motsvarande mot frost. Är det nya frösådda örtkryddor så måste du först avhärda dem och de behöver också täcke av fiberduk tills frostrisken är över. Kryddor som du köper på Ica tillexepel behandlar du som frösådda. Om de örtkryddor du köper är uppdrivna ute så klarar de sig fint, kolla det där du köper dem.
Mvh
Fenja
Tusen tack igen Fenja!
Då ska jag så både blommor (med dubbel fiberduk) och plantera örter i morgon - härligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.