Hej!
Jag har en 70 år gammal trädgård där det tidigare var potatisland. Självklart finns det mängder av gammalt ogräs på tomten eftersom den inte har underhållits på ganska många år.
Hela gräsmattan och mina rabatter har invaderats av åkerfräken. Vad ska jag göra? Vill inte lägga igen rabatterna.
Kan jag rensa bort dem igen och igen och hoppas att det fungerar så att rötterna inte utarmar jorden?
Om jag tillsätter näring så tas väl näringen upp av både de växter som jag vill ha där och av ogräset?
Likadant med kirskålen - har säkert 100 kvadratmeter av bara kirskål. Måste jag inte hålla undan det så att det inte blir mer och mer?
Lite frågor såhär på fredagseftermiddagen...
:-)
Med så stora ytor skulle jag satsat endast på dem där jag ville odla, och ta de andra med ro. Om du inte tänker odla nu på kirskålsområdena så räcker det att klippa av dem innan de går i frö. För åkerfräken i rabatter som man inte vill marktäcka så finns inget helbra tips, många experter kallar den för den svåraste att helt få bort.
Jag har dem på flera ställen där jag odlar blomster och grönsaker och jag drar upp dem lite då och då. Tycker inte att de har så stor negativ effekt på det övriga jag har där, som t ex många av gräsarterna har - för att inte tala om kvickroten som snabbt ser till att kväva.
De åkerfräknar som jag missar i knoppstadiet och som slår ut lägger jag i hinken med nässelvattnet sedan, åkerfräken innehåller många bra ämnen som frigörs när man lägger dem i vatten för sitt eget gödningsmedel.
Tack Cilla för ännu ett bra svar!
Så du menar att åkerfräkenet inte kommer att roffa åt sig all näring i rabatten om jag rycker dem regelbundet?
Ska verkligen lägga dem i nässelvattnet - körde med nässlor förra sommaren och det var kanon som gödning i min sandjord.
Märkte dock att man bör vara noga med att inte lägga blommande nässlor i vattnet - har fått ett gäng små nässlor i några rabatter... :-)
Jag är inte åkerfräkenexpert men jag tycker inte de kväver annat hos mig, och ändå växer de där jag också har låga perenner. Dessutom vet jag att de är mycket svåra att helt utrota, till och med om man använder de starkaste gifter som finns i handeln. Prova att dra upp dem med lite rötter på våren innan ditt andra kommer upp och sedan att helt enkel dra av dem så att de inte skuggar.
Och jopp, Åkerfräken-"te" som gödselvatten lärde jag mig av skolan på Stensund och ekologiska fruktodlare använder det också. Precis som med nässelvatten kan man görna hälla/duscha det över hela växten, också bladen tar ju upp vissa ämnen. Jag har använt det på oråden där jag inte har Åkerfräken och de har inte spridit sig dit.
Men du har rätt i att nässlor gärna sprider sig med nässelvatten på sensommaren när de gått i frö. Dock tycker jag just på våren att de där nysådda små nässelrevorna är ganska enkla att dra upp och få bort. Men jag ska nog rensa de senare nässelvattenblandningarna lite noggrannare jag med, för i år hade jag mer än vanligt i oldingarna.
Finns ganska mycket skrivet om gödselvatten, här om bl a Åkerfräken
http://www.vaxteko.nu/html/sll/biodyn_fore...-1/KBT00-1B.BAK.
Eklogiska frukt-, grönsaks- och tomatodlare använder också åkerfräken.
Åkerfräkenbestånden kan bli täta om man inte håller efter dem, men ihärdig bortplockning verkar hålla den i schack i alla fall. Rötterna går jättedjupt, så det finns nog inte så mycket mer att göra än att plocka och plocka om man inte vill hyra en grävskopa.
I gräsmattan hjälper gräsklipparen dig att hålla både kirskål och åkerfräken inom kontroll. De försvinner inte helt av gräsklippning, men speciellt kirskål kan konkureras ut av gräset om man klipper ofta.
dansmusen
07-05-2007, 15:05
Åkerfräkens rötter är 2 meter långa. Jag rycker upp mina så fort de visar sig. Vad du än gör så kör inte med jordfräs! Då får du bara fler och fler.. Jag provade att täcka mitt trädgårdsland med markväv i 2 år. Det hjälpte inte. Har däremot läst någonstans att åkerfräken kan gödslas bort. Med vad man ska gödsla med har jag glömt bort.
magdalia
11-05-2007, 18:19
Jag har också trädgårdens rabatter fulla med åkerfräken. Har försökt en hel del för att bli av med dem men detta lyckas ju inte, det går att hålla bestånden i någorlunda schack men mer är det inte!
Om någon har ett bra knep för att bli av med detta elände så hoppas jag på tips. (apropå gödselknepet!).
Jag håller på med att anlägga en mur och funderar på om man kan förhindra ogräset om man lägger några lager med tidningar i botten innan man fyller på med jord m.m. Det kanske kan fördröja framfarten lite i alla fall.
mantrid
13-05-2007, 11:35
Hittade detta om Åkerfräken. Ganska dyser läsning för oss drabbade:
"Jag för en intensiv kamp mot Åkerfräken. Den började komma för flera år sedan och jag har försökt gräva upp varje "gran" som stuckit upp ovanför marken. De blir ändå bara fler och fler.... I höstas tog jag för första gången till med "Rambo" (gift), där jag i vanliga fall har köksträdgård. Där var ju inga andra växter som jag kunde skada av misstag. På behållaren stod att man får liksom trampa till Åkerfräken för att "rugga" upp den tjocka ytan, att giftet kunde tränga in. Tyvärr hjälpte inte det. Jag behandlade dem flera gånger. I år är där fler än någonsin....i alla rabatter och till och med in i gräsmattan på något ställe. Kan man göra något, eller är det bara att "gilla läget" och acceptera. Dra upp dem för att slippa se dem och kanske trötta ut dem. Tyvärr har de etablerat sig för väl.
Insänd av: Catarina (2002-02-20)
Svar: Åkerfräken är ett av våra allra värsta ogräs. Den har ett enormt djupt rotsystem med svarta bräckliga rötter som är svåra att dra upp. Om man upptäcker dem i tid kan man hinna kväva dem innan det kommer upp alltför många granar. De växer oftast inom ett begränsat område som man kan täcka med en tjock presenning som sedan täcks med sand. Denna måste ligga på minst två säsonger och det gäller att arrangemanget är tätt nog så att inte de starka spetsiga skotten penetrerar presenningen. Annars gäller det nog bara att gräva och dra och plantera mycket tätt."
/Peter
Buggebubben
13-05-2007, 12:27
Ni har ju ett växande apotek i trädgården. Se vad jag hittade om åkerfräken:
Åkerfräken innehåller bl a
saponiner
garvämnen
kalium
harts
kiselsyra
"För att få ut den värdefulla kiseln (mycket goda anti-inflammatoriska egenskaper!) måste växten kokas i ca en halvtimme. Kiselsyran stimulerar bland annat kroppen att ta upp och använda kalcium bättre.
Avkok på Åkerfräken används mot klåda, svamp och i olika hårvårdsprodukter, där den bl a motverkar mjäll och ger håret naturlig lyster (I England kallar man åkerfräken också för Hårglansörten). Åkerfräken stimulerar nybildning av huden, stärker bindväven och är också sårläkande."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.