Jag funderar på om det är för tidigt att sätta ut örter i landet? Bor i zon 2/3. Jag pratar om färdigköpta plantor. Det är rosmarin, citrontimjan, vanlig timjan, salvia som jag i första hand tänker på. Risk för frostnätter, så frågan är om det klarar några minusgrader även när de är nysatta? Behövs fiberduk?
Vore kanon om någon har lust att svara - det är redan i morgon det gäller!
Åsa, mälardalen zon 2
04-05-2007, 15:18
Om plantorna är köpta på uteavdelningen i trädgårdsbutiken så är de väl avhärdade och går att plantera ut i din zon, blir det risk för mer än någon minusgrad under natten kan man ex. stjälpa över en hink eller kruka över växten på kvällen.
Bortskämda växthusodlade kryddor som vuxit i näringslösning som man hittar i matbutiken klarar dock inte någon frost alls.
Jag har också föryngrat och utökat kryddlanden i år i zon 2/3, och de som jag vet är lite känsliga (ofta de med mjuka eller större blad eller de som Åsa skriver stått i växthus) är det inte bara mot kylan utan också mot direkt sol. Jag sätter dem i jorden med pinnar emellan som lyfter den fiberduk jag lägger på. Så får det vara ett tag och under tiden behöver man inte vattna så mycket heller, för fiberduken förhindrar en hel del avdunstning också.
Hink/kruk-tricket var bra, men tyvärr är det i ute i stugan som jag ska ha det och jag kan inte åka varje dag. Tyvärr!
Ähh, jag slänger ner dom i jorden, lägger ev. lite fiberduk på, så får jag hålla tummarna att de klarar sig! Vill ju så gärna göra detta i morgon!
Tusen tack Åsa och Cilla!
Alexander-VG-zon3
04-05-2007, 18:10
som Åsa säger dom från konsum och som man köper från matbutiker klara sig inte , jag köpte en citrnmillis från konsum och den bär jag in på nätterna . men annars så klara dom sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.