Full version: Kattungar
Ammoura
Myste med en av katterna igår och upptäckte att det läckte mjölk. Var helt säker på att kattungarna skulle födas igår men icke. Inte heller idag har det hänt något. Är andra gången hon får ungar.
Har absolut ingen aning om när hon parat sig så kan inte räkna på det.
När tror ni dom kommer?

Förra gången (förra sommaren) visste hon inte riktigt vad hon skulle göra med ungarna så jag och katten flyttade ihop i gästrummet och jag tilläggsmatade med nappflaska. Tyvärr rådfrågade jag veterinären som sa att jag skulle lämna henne själv med ungarna i ett dygn. Då dog 2 st. Den andra åt hon upp några dagar senare. Alltså är jag mycket mån om att det går bra den här gången och att jag kan finnas med och hjälpa henne.

Fenja
Vet du inte när hon parade sig så kan man ju inte "tro" något. Det är bara att vänta och se och låta bli att lämna henne ensam. Tilläggsmata inte ungarna, de klarar sig bra i ett dygn utan mjölk, det är viktigt att de och mamman får en chans att lösa det där själva. Om mamman går där i från får du stänga in dem tillsamman i en bur något dygn och se. Glöm inte att låta henne komma ut och gå på toaletten bara.
Om hon inte tar hand om sin ungar nu heller så bör du inte utsätta henne för en graviditet till.
Mvh
Fenja
Ammoura
Tanken är väl i vilket fall som hellst att kastrera efter den här kullen eftersom hon annars till slut kan komma upp i 3 kullar per sommar och det är inte rätt mot katten. Jag är bara så rädd för att göra det, därför det har dröjt blush.gif
Tänkte mest om det gick att gissa eftersom hon har fått mjölk och det får dom väl inte förrän på slutet.
Att dom klarar sig utan mjölk ett dygn sa ju veterinären också men det stämde ju tyvärr inte.
Fenja
Troligen så var det något fel på kattungarna när de dog så där, i synnerhet när hon åt upp en av dem. Det gör de när avkomman inte är livsduglig. Att välja en känd hane även om det är en huskatt är en fördel då man känner till lite om bakgrunden.
Det finns ju p-piller som man kan förhindra oönskade graviditeter med innan man kastrerar...
När honan får mjölk är väldigt individuellt och kan ske från vecka 3 och ända fram till förlossningsdagen, så tyvärr går det inte att gissa när förlossningen sker med ledning av det.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon