lottapotta
[attachment=2050:DSC01158.JPG][attachment=2051:DSC01160.JPG][attachment=2052:DSC
01162.JPG][attachment=2053:DSC01163.JPG]

Jag är nybörjare på trädgård och har inte någon större koll, men har letat i mina böcker efter dessa blommor men inte hittat dem. Kan någon hjälpa mig?
Den blå trodde jag var någon slags allium, men jag har verkligen ingen aning...

Tesa
Den blå skulle kanske kunna vara en brodiaera..(eller når sånt heter den jag tänker på) och den rosa tycker jag ser ut som en rosenbräcka, saxifraga..
Fenja
Håller med Tesa om att den rosa påminner om saxifagra... den blå är underbart vacker hoppas att någon vet vad det är!
Mvh
Fenja
lottapotta
Tack snälla ni för ert engagemang! thanks.gif Det är inte helt lätt detta...

Jag kollade i den virtuella floran på saxifraga oppositifolia (purpurbräcka) för det var den som var mest lik. Fast kronbladen på min blomma är rundare, och bladen är flikiga och tunna ungefär som anemonsläktet. Nu kan man ju inte direkt se det på mina taffliga fotografier, dock... whistling.gif Hur som helst - på s.oppositifolia var bladen fetbladiga. Hmm...

Den blå var inte helt lik en Brodiaea.
Det är ju uppenbarligen en lökväxt, med tanke på att bladen var väldigt tidiga. Den har väl blommat i gott och väl två veckor här i zon 2. Själva blomman tycker jag ser ut som en blandning mellan allium och stjärnflocka.

Ja, heja på er, alla odlaiter! Hoppas fler har förslag på vad det kan vara. g.gif
Eva 33c
Jag tror inte på brodiaea men funderar om det kan vara någon art av camassia det finns lite olika varianter. Tycker blomman är ganska lik. Dessutom är, i allafall vissa arter ,härdiga. Jag har den i zon 5, medan brodiaea brukar räknas som utplanteringsväxt.
Vad tror ni?
lottapotta
JA! bravo.gif Heja, Eva! Jag tror du har alldeles rätt. Skulle tro att det förmodligen är C.Scilloides, efter att ha tittat igenom bilderna du länkade.
Och Fenja! Visst är den vacker! Om du bor i närheten kan du få ett par lökar... smile.gif
Fenja