lottapotta
[attachment=2050:DSC01158.JPG][attachment=2051:DSC01160.JPG][attachment=2052:DSC
01162.JPG][attachment=2053:DSC01163.JPG]

Jag är nybörjare på trädgård och har inte någon större koll, men har letat i mina böcker efter dessa blommor men inte hittat dem. Kan någon hjälpa mig?
Den blå trodde jag var någon slags allium, men jag har verkligen ingen aning...

Tesa
Den blå skulle kanske kunna vara en brodiaera..(eller når sånt heter den jag tänker på) och den rosa tycker jag ser ut som en rosenbräcka, saxifraga..
Fenja
Håller med Tesa om att den rosa påminner om saxifagra... den blå är underbart vacker hoppas att någon vet vad det är!
Mvh
Fenja
lottapotta
Tack snälla ni för ert engagemang! thanks.gif Det är inte helt lätt detta...

Jag kollade i den virtuella floran på saxifraga oppositifolia (purpurbräcka) för det var den som var mest lik. Fast kronbladen på min blomma är rundare, och bladen är flikiga och tunna ungefär som anemonsläktet. Nu kan man ju inte direkt se det på mina taffliga fotografier, dock... whistling.gif Hur som helst - på s.oppositifolia var bladen fetbladiga. Hmm...

Den blå var inte helt lik en Brodiaea.
Det är ju uppenbarligen en lökväxt, med tanke på att bladen var väldigt tidiga. Den har väl blommat i gott och väl två veckor här i zon 2. Själva blomman tycker jag ser ut som en blandning mellan allium och stjärnflocka.

Ja, heja på er, alla odlaiter! Hoppas fler har förslag på vad det kan vara. g.gif
Eva 33c
Jag tror inte på brodiaea men funderar om det kan vara någon art av camassia det finns lite olika varianter. Tycker blomman är ganska lik. Dessutom är, i allafall vissa arter ,härdiga. Jag har den i zon 5, medan brodiaea brukar räknas som utplanteringsväxt.
Vad tror ni?
lottapotta
JA! bravo.gif Heja, Eva! Jag tror du har alldeles rätt. Skulle tro att det förmodligen är C.Scilloides, efter att ha tittat igenom bilderna du länkade.
Och Fenja! Visst är den vacker! Om du bor i närheten kan du få ett par lökar... smile.gif
Fenja
Jag bor nog en bit ifrån dig, nära Borås. Men om du skulle vilja skicka så betalar jag gärna för dem?
Eller jag kanske har något du vill i stället?
Mvh
Fenja
lottapotta
CITAT (Fenja @ 04-05-2007, 21:02) *
Jag bor nog en bit ifrån dig, nära Borås. Men om du skulle vilja skicka så betalar jag gärna för dem?
Eller jag kanske har något du vill i stället?
Mvh
Fenja

Det ska jag nog kunna ordna. Frågan är bara när man lämpligast tar upp dem? Just nu är det nog inte läge eftersom de blommar. Vi får klura på det! Vi kanske inte ska belasta tråden med mer privat "snack", men skicka gärna ett pm till mig. Jag är nämligen lite glömsk, så risken är att jag glömmer bort det annars... tongue.gif
lottapotta
Jag flyttar upp tråden lite och hoppas på fler svar. Är inte helt övertygad om att den rosa är en saxifraga... confused.gif
Tesa
Jag tycker nog att den är väldigt lik rosenbäcka, men.. g.gif
Saxifraga x arendsii
Blomstertanten
Den rosa är väl en Aubretia ? tror jag i alla fall
Gåsis
Nä, jag tror inte den rosa är en aubretia. Titta på bladen, det ser saxifragia ut. Men sen finns det ju en massa namnsorter.

/Åsa
Tesa
..och jag är i stort sett bombsäker på att det är rosenbräcka..rosenbräcka här på odla och googlar man på bilder på Saxifraga x arendsii så övertygar det ännu mer tycker jag..
lottapotta
Efter att jag har sett odla-bilden du länkade till är även jag fullkomligt övertygad om att det är en rosenbräcka!
blomma.gif Tack snälla Tesa! Tack för att du envisades... wink.gif
Tack alla ni som velat svara! Jag är glad och tacksam över era ansträngningar, funderingar och hjälp. bravo.gif
Tesa
..man är ju lite bockete när man tror man har rätt... rolleyes.gif ..och odla. nu tänkte jag ju att man måste tro på iallafall.. tongue.gif
Biggan_
Italiensk blåstjärna och rosenbräcka.
lottapotta
Ja, minsann! Du lyckades hitta det som jag numera också tror/vet, Biggan! Man tackar och bugar. thanks.gif
Biggan_
Vassego! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon