Full version: Stamros i kruka
Arthur
Har just köpt en stamros i kruka som jag just nu har i växthuset, men måste väl senare ställa ut den på altanen?
Hur vinterförvarar jag den?
Den är så vacker!
Kajsa
Jag vinterförvarar alla krukrosor och stamrosor i garaget, det bästa är mörkt och svalt 2-5 grader, rosorna ska stå på sparlåga och vattnas lite varje månad, dom får inte torka för hårt, då dör grenar har jag märkt. På våren ska dom ut så tidigt det bara går, mina har varit ute en månad nu, under fiberväv i en varm hörna. Plantera om varje år, men all jord måste inte bytas, men det ser man.
Det är viktigt man har två kraftiga stöd som går upp genom hela kronan sommartid, annars kan kronan brytas av i blåsväder.
AnnammA
Det beror ju på hur varmt man har i garaget, och var man bor i landet. Jag bor i zon 1-2, och har upplevt att det blir nästan för varmt att ha krukade rosor i garaget -de får ohyra. Så alla våra stamrosor är planterade på friland, men rätt så nära huset, eller i lä, och min äldsta är på 7:e säsongen : en "Fairy", och min näst äldsta är en "Red Peace" från 2002. Jag brukar täcka kronorna(=ympen) med säckväv el annan textil på hösten.
Jag har även sett att någon bekant förvarat en krukad stamros i läläge på en altán. Och den kronan var varken täckt denna vintern eller förra...
Mvh,

AnnA
Kajsa
Går kanske i zon 1-2 men knappast här i zon 3-4. Men min Louise Bugnet en Kanadaros fick vara ute i vinter, där är både stam och krona härdiga, men det snoddes in enligt konstens alla regler och det gick bra, men inget för mina andra klenisar i kruka.
När jag tar in rosorna i garaget ramlar snart bladen bort i mörkret, man får städa upp noga och ta bort allt, annars kan det vara ohyra i bladen med in, men det är inget större problem om man städar upp lite noga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon